لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

موج مهاجران، ایستگاه مرکزی راه‌آهن بوداپست را به تعطیلی کشاند


ایستگاه کِلِتی، ایستگاه مرکزی قطار بوداپست. اول سپتامبر ۲۰۱۵
ایستگاه کِلِتی، ایستگاه مرکزی قطار بوداپست. اول سپتامبر ۲۰۱۵

ادامه ورود موج مهاجران به شرق اروپا، روز سه‌شنبه دهم شهریور باعث شد که ایستگاه مرکزی راه آهن بوداپست، پایتخت مجارستان، به تعطیلی کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه حدود صد پلیس ضد شورش با تعطیل کردن ایستگاه مرکزی و بین‌المللی راه آهن در بوداپست، این ایستگاه را از مهاجران تخلیه کردند.

بنا بر این گزارش، حدود هزار تن از مهاجران نیز که به بیرون از ایستگاه رانده شده بودند در مقابل ساختمان ایستگاه با تکان دادن بلیت‌های خود فریاد «آلمان، آلمان» سر داده و شعار می‌دادند.

پلیس سپس اقدام به بازگشایی این ایستگاه کرد اما مهاجران، حتی با بلیت‌های معتبر سفر، اجازه ورود به این ایستگاه قطار را ندارند.

هجوم مهاجران به ایستگاه قطار بوداپست ۲۴ ساعت پس از آن رخ داد که مقامات مجارستان به پناهجویانی که در اردوگاه‌های موقت خودساخته در بوداپست به‌سر می‌بردند اجازه داد که راهی آلمان و اتریش شوند، حتی با وجود اینکه برخی از آنها روادید معتبر ورود به اتحادیه اروپا را نداشتند.

در پی این تصمیم، از اتریش خبر رسید که روز دوشنبه ۳۶۵۰ پناهجو با قطار وارد وین شدند که این بالاترین تعداد ورود پناهجو به این کشور ظرف یک روز در سال جاری بوده‌ است.

ایستگاه مرکزی قطار بوداپست
ایستگاه مرکزی قطار بوداپست

پلیس آلمان نیز خبر می‌دهد که از دوشنبه تا بامداد سه‌شنبه ۲۲۰۰ پناهجو از مرز جنوبی این کشور با اتریش عبور کرده و وارد آلمان شده‌اند که این نیز رکوردی کم‌سابقه است.

تنها در ماه اوت ۵۰ هزار مهاجر که بیشترشان اهل سوریه، عراق و افغانستان هستند وارد مجارستان شده‌اند که بیشتر آنها قصد ادامه مهاجرت به سوی کشورهای غربی اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان، را دارند.

اروپا هم‌اینک با بزرگ‌ترین موج ورود مهاجران از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است به طوری که در سال جاری بیش از ۳۰۰ هزار نفر که به خاطر جنگ، فقر، و مسائل سیاسی از کشورهای خاورمیانه و شرق آفریقا در حال گریز هستند وارد اروپا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فابریچه لِگِری، مدیرکل آژانس امور مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، در مورد موج جدید مهاجران به اروپا گفت: «در حال حاضر بسیاری از مهاجران در ترکیه گذرنامه‌های تقلبی سوری می‌خرند زیرا می‌دانند که اهالی سوریه حق دریافت پناهندگی در تمامی اعضای اتحادیه اروپا را دارند».

وی افزود: «افرادی که از گذرنامه تقلبی سوری استفاده می‌کنند اغلب عرب‌زبان و اهل شمال آفریقا یا خاورمیانه هستند و جزو پناهجویان اقتصادی به‌شمار می‌آیند».

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال جاری بیش از ۳۵۰ هزار مهاجر تحت شرایطی مخاطره‌آمیز برای رسیدن به اروپا از دریای مدیترانه عبور کرده‌اند که حدود ۲۶۰۰ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

تشدید این وضعیت بحث‌های گسترده‌ای را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تقسیم مهاجران تازه‌وارد بین خود دامن زده‌است؛ کشورهای اتحادیه اروپا قرار است روز ۱۴ سپتامبر نشستی اضطراری را برای رسیدگی به این موضوع برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG