لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۸

دو فعال صنفی حقوق معلمان به زندان اوین منتقل شدند


دو فعال صنفی حقوق معلمان ایران به نام‌های محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی که روز دوشنبه نهم شهریورماه بازداشت شدند، به زندان اوین منتقل شده‌اند. آقای نیک‌نژاد عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران است.

آنچنان که محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان ایران و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است، مأموران امنیتی صبح روز دوشنبه نهم شهریورماه با مراجعه به منزل این دو فعال صنفی، آنان را بازداشت کردند.

این برای چندمین بار در ماه های اخیر است که برخی فعالان صنفی حقوق آموزگاران ایران از سوی نهادهای امنیتی و قضایی احضار یا بازداشت می‌شوند.

اسماعیل عبدی، علی اکبر باغانی،‌ رسول بداقی و علیرضا هاشمی هم که همگی از فعالان حقوق معلمان در ایران هستند، از مدتی پیش به اتهام‌های امنیتی همچون برپایی تجمع‌های صنفی زندانی شده‌اند.

‌بازداشت آقایان نیک‌نژاد و بهلولی آن طور که منایع خبری از ایران گزارش می‌دهند، با حکم شعبه ۲ بازپرسی زندان اوین صورت گرفته و به گفته محمد حبیبی، این دو فعال صنفی در حال حاضر به زندان اوین منتقل شده‌اند.

آقای حبیبی درباره دلیل بازداشت این دو تن گفته که «این دو نفر بارها در ارتباط با تجمعات صنفی معلمان از سوی دستگاه‌های امنیتی اخطار گرفته بودند».

بازداشت آموزگاران و فعالان صنفی حقوق معلمان تا کنون اعتراض سازمان‌های بین‌المللی‌حقوق بشری و صنفی را به دنبال داشته است.

آموزگاران در ایران در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به حقوق و مزایای پایین خود و همچنین وضعیت آموزگاران حق التدریسی در نقاط مختلف ایران به ویژه شهر تهران دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

پیشتر، روز یکشنبه هشتم شهریور نیز ایلنا، گزارش داد که یک معلم بازنشسته آموزش و پرورش در شهرستان سنقر، به دلیل مشکلات مالی، خودسوزی کرده است.

منصور کیهانی که ۶۰ سال داشت، بازنشسته آموزش و پرورش بود و نزدیک به ۱۰ سال از همسر بیمار خود پرستاری کرد.

آقای کیهانی در پشت مجتمع اداری شهرستان سنقر دست به خودسوزی زد و آنگونه که حاضران در محل گفته‌اند، پیش از اقدام به خودسوزی دلیل این کار را مشکل شدید مالی عنوان کرد.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، هفته گذشته درباره معیشت معلمان گفته بود که وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تأیید می‌کند.

XS
SM
MD
LG