لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۴:۵۶ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

بحث بر سر « جمهوري اسلامي» و يا « حكومت اسلامي» خطاب كردن نظام فعلي حاكم بر ايران: نامه اي از ايران


(rm) صدا | [ 3:34 mins ]
بحث بر سر « جمهوري اسلامي» و يا « حكومت اسلامي» خطاب كردن نظام فعلي حاكم بر ايران در حالي طي روزهاي اخيرا مجددا در ميان طيف هاي از روحانيون حاكم بالا گرفته است كه به گفته برخي از دگرانديشان و فعالان دانشجويي براي حل و فصل اين موضوع بهتر است به جاي بازي با الفاظ، به كارنامه 27 ساله نظام در احترام به آراي مردم مراجعه شود. انتشار سخنان محسن غرويان از مدرسان موسسه امام خميني، متعلق به آيت الله مصباح يزدي در قم، نقطه آغازي بود براي طرح مسئله حکومت اسلامي يا جمهوري اسلامي ناميدن نظام فعلي ايران. آقاي غرويان گفته است: «امام خميني در نجف قائل به جمهوري نبودند و درس‌‏هاي‌‏شان درباره حكومت اسلامي بود، آن هنگام هيچ بحثي بر سر كلمه "جمهوريت" نبود، اما بعدها به فراخور زمان اصطلاح جمهوريت مطرح شد.» اين اظهارات، با واكنش منفي برخي از روحانيون نزديك به جريان اصلاح طلبان درون نظام مواجه شده است. بحث بر سر « جمهوري اسلامي» و يا «حكومت اسلامي» خطاب كردن نظام فعلي حاكم بر ايران در حالي طي روزهاي اخيرا مجددا در ميان طيف هاي از روحانيون حاكم بالا گرفته است كه به گفته برخي از دگرانديشان و فعالان دانشجويي براي حل و فصل اين موضوع بهتر است به جاي بازي با الفاظ به كارنامه 27 ساله نظام در احترام به آراي مردم مراجعه شود. آرش ايراني (روزنامه نگار، تهران): انتشار سخنان محسن غرويان از مدرسان "موسسه امام خميني، متعلق به ايت الله مصباح يزدي" در قم، نقطه آغازي بود براي طرح مسئله "حکومت اسلامي" يا"جمهوري اسلامي" ناميدن نظام فعلي ايران. آقاي غرويان گفته است: «امام خميني در نجف قائل به جمهوري نبودند و درس‌‏هاي‌‏ شان درباره حكومت اسلامي بود و كتابي با نام "حكومت" اسلامي دارند، آن هنگام هيچ بحثي بر سر كلمه "جمهوريت" نبود اما بعدها به فراخور زمان اصطلاح جمهوريت مطرح شد. جمهوري به معنايي كه در غرب وجود دارد و مشروعيت حكومت را ناشي از رأي مردم مي‌‏داند، به هيچ وجه در ذهن و فكر امام خميني نبوده است.» او در ادامه خاطرنشان كرده: «فرمايش امام مبني بر اينكه "ميزان رأي ملت است"، در اوج تبليغات و خرابكاري‌‏هاي رواني جهان غرب بر ضد انقلاب مطرح شد. امام خميني هم از سر درك شرايط زمان گفتند "ميزان رأي ملت است"، يعني ميزان رأي ملت امام خميني در برابر مخالفين غربي ايران مطرح شد، نه اينكه ميزان در مشروعيت، رأي ملت است و نتيجه مشروعيت حكومت در ديدگاه امام، رأي مردم نيست. در حالي كه در نظام‌‏هاي سياسي غرب ملاك مشروعيت حكومت، رأي مردم است.» هفته نامه پرتو وابسته به "موسسه امام خميني" که ارگان اقاي مصباح يزدي به شمار مي رود، نيز در شماره 7 دي ماه خود با انتشار متن يکي از سخنراني هاي اخير ايت الله مصباح يزدي از قول او نوشت: «ملاك اعتبار قانون اساسي و مصوبات مجلس خبرگان، رضايت ولايت فقيه است. ولي فقيه يعني جانشين امام معصوم، يعني كسي كه مي‌خواهد حق را تعيين كند، او گاهي مصلحت مي‌بيند بگويد شما راي بدهيد، هر چه شما رأي داديد من قبول مي‌كنم». اما: «او دستور مي‌دهد كه راي بدهيد چه كسي رييس جمهور باشد، انتخابات رياست جمهوري اعتبارش به رضايت اوست، مصلحت ديده كه در اين شرايط مردم راي بدهند.» اين اظهارات، با واكنش منفي برخي از روحانيون نزديك به جريان اصلاح طلبان درون نظام مواجه شده است. آيت‌‏الله محمد توسلي، رئيس دفتر بنيانگذار جمهوري اسلامي، محمد خاتمي، رئيس جمهور پيشين، آيت‌‏الله سيدمحمد موسوي بجنوردي، عصو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، مهدي كروبي، دبير كل حزب اعتماد ملي و ايت الله صدوقي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد از جمله افرادي بوده اند كه نسبت به اظهارات اخير اقاي مصباح يزدي و شاگردانش اعتراض كرده اند. و اين در حاليست كه بسياري از دگرانديشان و فعالان دانشجويي مي گويند : صرف يدك كشيدن نام جمهوري توسط يك نظام حكومتي نشان دهنده پايبندي يا عدم پايبندي ان نظام به مباني دموكراتيك و مردم سالارانه نيست. افشين 27 ساله، دانشجوي علوم سياسي يكي از دانشگاه هاي تهران مي گويد: « بحث بر سر عنوان و القاب را بهتر است كنار بگذاريم. ايا واقعا رژيم بعثي صدام كه عنوان جمهوري را يدك مي كشيد، جمهوري بود؟ وقتي آرا مردم و خواسته هاي انان به راحتي به هيچ انگاشته مي شود، شما هر نامي كه مي خواهيد بر ان حكومت بگذاريد، چه فرقي مي كند.» ايمان 32 ساله، روزنامه نگار نيز تصريح مي كند: «بهتر است تعارف را كنار بگذاريم و براي يكبار هم كه شده با مردم رو راست باشيم. وقتي عده اي تمايل دارند كه پس از سال ها واقعيت را به مردم بگويند، چرا باز هم مي خواهيم با لفاضي، حقيقت را از انان پنهان كنيم؟»
XS
SM
MD
LG