لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۰:۱۶ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

فیلم جدید وودی آلن Match Point: داستان نفس گیر جنایتی بدون مکافات در جهانی بدون عدالت


(rm) صدا | [ 5:13 mins ]
فیلم جدید هنرمند نیویورکی آقای وودی آلن، بر خلاف تمام فیلم‌های او، در لندن فیلمبرداری شده با سرمایه مشترک بی‌بی‌سی و شرکت دریم ورکز Dreamworks آمریکا، و منتقدان آن را از بهترین کارهای او توصیف کردند و بازگشتی به اوج خلاقیت در هفتادسالگی. به قول یکی از منتقدهای معتبر آمریکا، این فیلم گزنده تماشاگر را در قتل شریک می کند و تماشای آن این حس گناه را به همراه دارد که مانند قاتل داستان فیلم، آرزوی مشابهی داریم. از نظر آقای ای. او اسکات، منتقد نیویورک تایمز، وودی آلن، در این فیلم تلخ‌اندیشی ذاتی خود را در باره طبیعت آدمی باردیگر گاه با ظرافت و گاه با صراحت، بیان می‌کند، و اعتقاد به اینکه عدالتی در جهان نیست. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): قهرمان فیلم Match Point کار تازه وودی آلن، که از این هفته در سینماهای آمریکا و فرانسه به نمایش گذاشته شد، یک جوان خوبروی تنیس‌باز و مربی تنیس از خانواده فقیر و ایرلندی است است با بازی آقای جاناتان ریس مایرز Johathan Rhys-Meyers ، که با دختر یک خانواده ثروتمند لندنی ازدواج می‌کند، و برای حفظ شغل و ثروت و موقعیتی که بدست آورده، دست به جنایت می‌زند. اسم فیلم Match Point به بخشی از بازی تنیس اشاره دارد که می‌تواند به پیروزی نهائی یک حریف منتهی شود. ترجیع بند فیلم، بخت است که به اعتقاد قهرمان فیلم، در سازمان دادن به امور جهان، نقش تعیین کننده‌ای بیش از همه عوامل دیگر دارد، مثل توپ تنیس که در بازی آخر، به تور گیر می‌کند و می‌تواند با افتادن در یک طرف یا طرف دیگر، سرنوشت بازی را عوض کند. صحنه در فیلم Match Point جاذبه جنسی یک بیگانه دیگر در این خانواده مرفه بریتانیائی، یعنی هنرپیشه جذاب ولی بیکار آمریکائی که قرار است با پسر خانواده ازدواج کند، برای قهرمان جوان داستان مقاومت ناپذیر است. نقش این شخصیت جذاب اما راه گم کرده را اسکارلت جوهنسن Scarlett Johansson ایفا می‌کند و صحنه نخستین برخورد این دو شخصیت، که وودی آلن در آن از صورت یکی به صورت دیگری می‌پرد، یکی از صحنه‌های فراموش نشدنی و تکان دهنده فیلم است. صحنه کتاب جنایت و مکافات داستایووسکی که وودی آلن در یکی از صحنه‌های آغازین فیلم به دست جوان قهرمان داستان خود می‌دهد، اشاره‌ای است نه چندان نهفته به آنچه بعدا خواهد آمد و همچنین اشاره‌ای به فیلم برجسته ده سال پیش وودی آلن، فیلم Crimes and Misdemeanors یا جنایات و خلافها است، که در آن قهرمان برای حفظ زندگی خانوادگی مرفه خود، معشوقش را که موی دماغش شده است، از سر راه بر می‌دارد. کارگردان باردیگر سئوالی را مطرح می‌کند که در فیلم جنایات و خلافها مطرح کرده بود: آیا واقعا در جهان عدالتی هست؟ آقای پیرتراورس منتقد رولینگ استون می‌نویسد طنز تلخ فیلم Match Point چنان می‌جوشد که تاول می‌زند. وی صحنه نخستین همآغوشی قهرمانان فیلم را در مزرعه‌ای زیر باران مثال می‌آورد که خیره‌‌کننده و جادوئی است و تماشاگر نمی‌تواند حدس بزند که کار آنها بعد از این به کجا کشیده خواهد شد. جیمی برنارد، منتقد روزنامه دیلی‌نیوز نیویورک می‌نویسد برخلاف فیلم‌های قبلی وودی آلن، که بعضی رومانتیک و بعضی خنده‌آور بودند، فیلم جدید وودی آلن گیرنده و تراژیک است و سئوالات زننده‌ای در باره طبیعت انسان مطرح می‌کند. اما از نظر آقای ای. او اسکات، منتقد نیویورک تایمز، وودی آلن، در این فیلم تلخ‌اندیشی ذاتی خود را در باره طبیعت آدمی باردیگر گاه با ظرافت و گاه با صراحت، بیان می‌کند، وی می‌نویسد وودی آلن از نظر عقیدتی نهیلیست است و در تمام فیلم‌های خود اعلام می‌کرد که به وجود اصل اخلاقی که به جهان نظم بخشد، اعتقاد ندارد، اما همه خیال می‌‌کردند شوخی می‌کند. اما آقای دیود دنبی، منتقد مجله هفتگی نیویورکر، می‌نویسد گزندگی فیلم جدید وودی آلن Match Point به خاطر غیرمحتمل بودن توسل به قتل برای از میان برداشتن معشوق نیست، بلکه به خاطر شیوه فیلمبرداری و مونتاژی است که تماشاگر را به شریک جرم قهرمان فیلم تبدیل می‌کند. ما در هر قدم با این شخصیت که به همه دروغ می‌گوید و برای حفظ ثروت و موقعیتی که بدست آورده، دست به جنایت می‌زند و با خوش شانسی از مجازات می‌گریزد، همراه می‌شویم، و از این حس گناه رنج می‌بریم که گوئی ته دل، آروزی مشابهی داریم.
XS
SM
MD
LG