لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

شمار حامیان توافق با ایران در سنای آمریکا به ۳۸ نفر رسید


مایکل بنت، سناتور دمکرات از ایالت کلرادو، حمایت خود را از توافق با ایران اعلام کرد.
مایکل بنت، سناتور دمکرات از ایالت کلرادو، حمایت خود را از توافق با ایران اعلام کرد.

مایکل بنت، سناتور دمکرات از ایالت کلرادو، حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد و به این ترتیب شمار حامیان این توافق در سنای آمریکا به ۳۸ نفر رسید. با این حال، بن کاردن، دیگر سناتور دمکرات از ایالت مریلند، با این توافق مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور بنت روز جمعه ۱۳ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف اصلی ما این است که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم، از امنیت اسرائیل اطمینان حاصل کنیم و مانع جنگ دیگری در خاورمیانه شویم. هرچند این توافق نواقصی دارد، اما گام مهمی در راستای برآورده کردن این اهداف است».

جمهوریخواهان که اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارند به شدت با توافق هسته‌ای با ایران مخالفند و اعلام کرده‌اند این توافق را رد خواهند کرد. این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، هشدار داده که مخالفت کنگره با توافق را وتو خواهد کرد.

موافقان با توافق هسته‌ای ایران در سنای آمریکا نیازمند ۴۱ رای هستند تا مانع رد این توافق در سنا شوند. به عبارت دیگر در صورت رسیدن آرای موافق به ۴۱ رای، دیگر باراک اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود برای تصویب این توافق ندارد.

اما در صورت رد این توافق در سنا و مجلس نمایندگان، رییس جمهوری آمریکا می‌تواند این اقدام کنگره را وتو کند و برای پا برجا ماندن وتوی باراک اوباما، وی نیازمند حمایت ۳۴ سناتور است.

همزمان با اعلام حمایت سناتور مایکل بنت، سناتور بن کاردن اعلام کرده است که با این توافق مخالفت خواهد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، بن کاردن که یهودی است سومین سناتور دمکرات محسوب می‌شود که با توافق هسته‌ای ایران مخالفت می‌کند.

این عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است: «پس از مطالعه طولانی این (توافق)، من به رد آن رای خواهم داد».

بن کاردن گفته است که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به بی‌ثباتی در منطقه و جهان منجر خواهد شد.

وی اضافه کرده است: «وقتی تحریم‌ها رفع شوند، اعمال مجدد این تحریم‌ها برای جلوگیری از گریز هسته‌ای ایران بسیار دشوار خواهد شد. چنانچه ایران بخواهد با شتاب به سمت ساخت سلاح اتمی حرکت کند، آنگاه احتمال استفاده از گزینه نظامی نیز افزایش خواهد یافت».

در همین زمینه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به «سی ان ان» گفته است، خیلی واضح است که برای حفظ وتوی رییس جمهوری ۳۴ رای در سنا کافی است، اما رویکرد ما در این مسئله این نیست که به این بسنده کنم. بلکه به ترغیب اعضای کنگره تا آخرین لحظه ادامه خواهیم داد.

جان کری تصریح کرده است: «امیدواریم که تعداد حامیان توافق با ایران در کنگره افزایش یابد. البته رای فعلی برای حفظ وتوی رییس جمهوری کافی است. ولی این ما را راضی نمی‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نسبت به پیامدهای بین المللی رد یکجانبه توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره هشدار داده است.

پیش از بن کاردن، چاک شومر و باب منندز، دو سناتور دمکرات مخالفت علنی خود را با توافق ایران ابراز کرده‌ بودند.

در مجلس نمایندگان نیز حامیان به مجموع ۱۴۶ رای نیاز دارند و تا اینجا بیش از ۹۰ نفر از دمکرات‌ها که در میان آنها گروهی از نمایندگان ارشد به چشم می‌خورند، حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG