لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

راستی‌آزمایی هسته‌ای ایران، از محورهای نشست فصلی شورای حکام آژانس


نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از روز دوشنبه ۱۶ شهریور در وین اتریش آغاز شده و از جمله بررسی آخرین وضعیت برنامه‌های هسته‌ای ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قرار است در این نشست فصلی که ۳۵ کشور عضو شورای حکام شرکت دارند، فعالیت‌های راستی‌آزمایی هسته‌ای در ایران، کره شمالی و سوریه مطرح شود.

موضوعات دیگری که در دستور کار این نشست قرار دارند عبارتند از: اقدامات لازم برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در موضوع هسته‌ای، حمل و نقل و ایمنی مواد زائد، اجرای طرح اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه امنیت هسته‌ای، امنیت هسته‌ای در گزارش سال ۲۰۱۵، فعالیت‌های آژانس مربوط به علم هسته‌ای، و پیشرفت مربوط به برنامه آژانس اقدام برای درمان سرطان.

به نوشته خبرگزاری روسی ایتارتاس، در این نشست فصلی، «به‌طور سنتی» گزارش جداگانه‌ای نیز از سوی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، با موضوع میزان پیروی ایران از تعهدات هسته‌ای خود ارائه می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود روز پنجم شهریور اعلام کرد که در یکی از نقاط محوطه نظامی پارچین، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد حضور خودروها، تجهیزات و احتمالاً وسایل ساخت‌وساز بوده‌است.

گزارشی که با واکنش رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روبه‌رو شد و او آن را «مضحک» خواند.​

یوکیا آمانو، روز سوم شهریورماه، دو روز پیش از انتشار گزارش تازه آژانس، در نخستین نشست شورای حکام این سازمان پس از انعقاد توافق وین میان ایران و شش قدرت جهانی، گزارشی از روند اجرای این توافق و راستی‌آزمایی آن ارائه کرد و گفت که همکاری آژانس در این مسیر نیازمند تأمین مالی آن است.

مدیرکل آژانس در همان روز تأیید کرد که ایران روز ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) اطلاعات زیادی ارائه کرده‌است ولی هنوز زود است که درباره جدید بودن آن نظر داد.

یوکیو آمانو قرار است تا ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) اطلاعات لازم در این زمینه را از ایران دریافت کند و تا ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) گزارش خود را به شورای حکام آژانس ارائه کند.

در صورتی که این گزارش مثبت باشد، راه برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» که روز ۲۳ تیرماه در وین میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، هموار خواهد شد.

بر اساس توافق وین، ایران بسیاری از فعالیت‌های خود را تعطیل یا کاهش خواهد داد و در مقابل، تحریم‌های جهانی علیه آن لغو یا به حال تعلیق در می‌آید.

XS
SM
MD
LG