لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

کاهش «۱۵ درصدی» شماره‌گذاری خودروهای صفر در ایران


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع»، خبر داد که شماره‌گذاری خودروهای نو داخلی در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تقی مهری روز دوشنبه ۱۶ شهریور در عین حال گفت که نسبت به مدت مشابه قبل، شماره گذاری خودروهای وارداتی ۱۷ درصد و شماره‌گذاری موتورسیکلت نیز ۲۰ درصد کاهش داشته است.

ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای مهری، نیز برخی از کاربران صفحات اجتماعی کاهش شماره‌گذاری خودروهای نو را با کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع» مرتبط دانسته‌اند.

از چندی پیش کمپینی در ایران با عنوان «خرید خودروی صفر، ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که در آن، با مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی و کیفیت آن‌ها خواستار آن شده است که مردم از خرید خودروهای نو داخلی خودداری کنند.

پس از راه‌اندازی این کمپین عکس‌هایی از انبار شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن ادعا می‌شد انبارهای این دو شرکت پس از راه‌اندازی این کمپین پر شده و این شرکت‌ها موفق به فروش خودروهای خود نشده‌اند.

هاشم یکه زراع مدیرعامل شرکت «ایران‌خودرو» اما ضمن تکذیب این خبر‌ها گفته است که این عکس‌ها مربوط به سال ۹۲ بوده و این شرکت نسبت به تولید روزانه خود، تنها «سه هزار خودرو اضافه دارد».

وی همچنین تاکید کرده است، قیمت خودروهای این شرکت تنها در صورت افت قیمت دلار به هزار تومان کاهش خواهد یافت.

در همین حال، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، نیز روز دوشنبه ۱۹ مرداد در واکنش به این کمپین گفته بود که «انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است».

به گفته آقای نعمت‌بخش، قراردادهایی که پس از توافق اتمی وین منعقد می‌شود نیز دلیلی برای کاهش قیمت خودروهای داخلی نیست، چرا که تعیین قیمت خودرو «بسیار وابسته به نرخ ارز است».

در سال ۹۱ و پس از افزایش ناگهانی قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران، قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی ایران افزایش یافت.

واکنش مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی ایران به کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع» در هفته‌های گذشته حاشیه‌های فراوانی داشته است.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی این کمپین را «خیانت بزرگ» خوانده و گفته بود که این تحریم توسط، به گفته او، «ضد انقلاب» راه‌اندازی شده است.

انتشار این سخنان واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت و پس از این واکنش‌ها، آقای نعمت‌زاده ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده گفت که منظورش این بوده که «مبارزه سازمان یافته ضد خرید محصولات داخلی و نخریدن خودروی داخلی مغایر با منافع ملی است».

در همین حال حسین فریدون، برادر و دستیار رییس جمهوری، روز جمعه ۱۳ شهریور خبر داد که حسن روحانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل اظهاراتش درباره این کمپین «تذکر» داده است.

در سال‌های گذشته موضوع قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی، تعرفه واردات خودرو و ایمنی تعدادی از خودروهای داخلی ایران از جمله آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ بار‌ها خبرساز شده است.

XS
SM
MD
LG