لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

۴۲ سناتور از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنند


سناتور کنت‌ول، آخرین کسی که تا این لحظه حمایت خود را اعلام کرده است
سناتور کنت‌ول، آخرین کسی که تا این لحظه حمایت خود را اعلام کرده است

شمار حامیان توافق اتمی شش قدرت جهانی و ایران در سنای ایالات متحده به ۴۲ سناتور دمکرات رسیده است.

این تعداد از حامیان توافق به اندازه‌ای است که رئیس‌جمهوری آمریکا برای تائید نهایی آن دیگر نیازی به استفاده از حق وتوی خود نداشته باشد.

علاوه سناتور‌ گری پیترز از میشیگان، ریچارد بلومنتال از کانکتیکت و ران وایدن از اورگان، سناتور ماریا کنت‌ول از واشینگتن نیز ۱۷ شهریور ماه از توافق حمایت کرده است.

حمایت‌های تازه پس از بازگشت سناتورها از تعطیلات تابستانی اعلام شده است.

از سوی دیگر سناتور دمکرات جو مانچین نیز با توافق مخالفت کرده است که با این حساب شمار مخالفان در میان دمکرات‌ها نیز به ۴ نفر رسیده است.

اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا پیشتر مخالفت خود را با توافق ۲۳ تیر ماه در وین اعلام کرده بود.

سوزان کالینز تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که هنوز تصمیم خود را در مورد توافق اتمی اعلام نکرده بود.

او آخرین بخت دستیابی به حمایتی از سوی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات به شمار می‌رفت. اما روز سه‌شنبه سناتور کالینز رسما با توافق مخالفت کرد.

کاخ سفید آمریکا و حامیان دولت از یک سو، و مخالفان توافق اتمی، از حامیان دولت فعلی اسرائیل تا نمایندگان جمهوری‌خواه از سوی دیگر در تلاش برای تصویب یا رد توافق اتمی با ایران هستند.

با رسیدن شمار حامیان در سنای آمریکا به ۴۲ نفر، جمهوری‌خواهان ۶۰ رای لازم برای جلوگیری از روند موسوم به «فیلیباستر» را از دست داده‌اند.

«فیلیباستر» در سنای آمریکا عملا به منظور جلوگیری از به رای گذاشته شدن لایحه‌، قانون یا هر اقدامی که نمایندگان در حال تبادل نظر در مورد آن هستند، استفاده می‌شود. اگر ۶۰ سناتور به کفایت مذاکرات رای دهند، بحث خاتمه پیدا می‌کند و رای‌گیری انجام می‌شود.

پیش از این با رسیدن شمار حامیان توافق به ۳۴ سناتور، باراک اوباما، به آن مقداری رای دست یافته بود که بتواند از حق وتوی خود استفاده کند؛ برای استفاده از وتوی رئیس‌جمهوری برای تصویب یا رد نهایی قانونی، به بیش از یک‌سوم آرا در حمایت از خواسته او نیاز است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، می‌گوید دولت از افزایش شمار حامیان «احساس خشنودی» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دست‌کم ۱۷ عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، دیگر بخش کنگره ایالات متحده، نیز گفته‌اند به توافق رای مخالف خواهند داد.

XS
SM
MD
LG