لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

عفو بین‌الملل: سیاست مربوط به پناهجویان در اروپا «تغییرات جدی» لازم دارد


مهاجران در مرز مقدونیه و یونان سوار قطار می‌شوند
مهاجران در مرز مقدونیه و یونان سوار قطار می‌شوند

سازمان عفو بین‌الملل، با «نامنسجم» توصیف کردن سیاست‌ کشورهای اتحادیه اروپا در قبال موج کم‌سابقه پناهجویان، خواستار تغییراتی جدی و موثر در آنها شد.

سازمان عفو بین‌المللی، ۱۸ شهریور ماه، درخواست خود را زمانی بیان کرده است، که انتظار می‌رود کمیسیون اتحادیه اروپا برای اعلام یک شمار حداقلی و اجباری برای تحویل پناهجویان به کشورهای عضو، بیانیه‌ای منتشر کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید سیاست‌های کشورهای اروپایی در قبال بحران فعلی «از هم گسیخته و نامنسجم» است.

خبرگزاری فرانسه از قول «جان دالهاسن» مدیر این سازمان در امور کشورها اروپایی و آسیای مرکزی می‌گوید «میزان رنج در میان پناهجویانی که از خشونت و تجاوز به حقوق انسان‌ها گریخته‌اند، به اندازه‌ای رسیده که در اروپا از زمان جنگ دوم جهانی سابقه نداشته است».

عفو بین‌الملل از رهبران اروپایی خواسته است تا حمایت‌های خود را از کشورهایی که در خط نخست دریافت پناهجویان هستند افزایش دهند.

این درخواست در حالی منتشر می‌شود که کشورهایی مانند مجارستان، یونان و ایتالیا، با بحران ناشی از ورود ده‌ها هزار پناهجو در مدت اندکی، به مرزهای خود، روبه‌رو هستند.

یک عضو ارشد وزارت کشور یونان، دو روز پیش از این، وضعیت در یکی از جزایر اصلی نگهداری پناهجویان پیش از مشخص شدن وضعیت آنها را، رسیدن به «مرز انفجار» توصیف کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل در عین حال خواسته است تا محدودیت‌های سفری برای پناهجویان، داخل اتحادیه اروپا، برداشته شود.

این گروه در عین حال در مورد استفاده بی‌مورد از خشونت و زور علیه آنها نیز هشدار داده است.

طی دو روز گذشته تنش‌های تازه در یونان و مرز مجارستان رخ داده است.

​جزیره «لسبوس» در یونان دوشنبه‌شب صحنه درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس و پناهجویانی که به یک کشتی دولتی هجوم بردند، شد.

در مجارستان نیز، به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از صد مهاجر برای دومین روز پیاپی، در شب سه‌شنبه حلقه امنیتی پلیس را در اطراف یک اردوگاه در مرز صربستان شکسته و راهی بوداپست شدند.

پلیس مجارستان در فاصله حدود ده کیلومتری اردوگاه، با شلیک گاز اشک‌آور،‌ آنها را متوقف کرده و به اردوگاه بازگردانده است.

سازمان ارشد امور پناهندگان ملل متحد می‌گوید انتظار دارد شمار پناهجویان که از مسیر دریای مدیترانه در تلاش هستند خود را به قاره اروپا برسانند، به زودی به چهارصد هزار نفر افزایش یابد.

در حال حاضر دست‌کم ۳۷۰ هزار پناهجو خود را به اروپا رسانده‌اند. صدها نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و انتظار می‌رود شمار قربانیان همچنان با سرعتی کم‌سابقه افزایش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG