لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

روسیه مجوز پرواز از آسمان ایران و یونان برای کمک به سوریه را دریافت کرد


گزارش خبرگزاری‌های روسی حاکی است که ایران و یونان اجازه استفاده از حریم هوایی خود را برای ارسال کمک‌های روسیه به سوریه صادر کرده‌اند.

خبرگزاری روسی «ریانووستی» روز چهارشنبه ۱۸ شهریور با استناد به اطلاعاتی که از سفارت این کشور در ایران دریافت کرده است گزارش‌ داد که تهران با عبور هواپیماهای روسیه از حریم هوایی ایران برای رساندن «کمک‌های انسان‌دوستانه» به سوریه موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، به غیر از ایران، یونان نیز موافقت کرده است که کمک‌های روسیه از آسمان این کشور به سوریه برسد.

ماکسیم سوسلوف، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه نیز این خبر را تایید کرده است.

این گزارش می‌افزاید سفارت روسیه در آتن نیز اعلام کرده است که مقامات یونان روز ۳۱ اوت اجازه عبور هواپیماهای روسیه از حریم هوایی این کشور را برای رساندن کمک‌های انسان دوستانه به سوریه صادر کرده‌اند.

پیشتر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرده بود روسیه به رساندن کمک‌های انسان دوستانه به سوریه از مسیر‌های گوناگون ادامه خواهد داد.

سوسلوف می‌گوید که تاکنون چندین درخواست انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه از طریق ایران به مقامات تهران ارسال شده و جمهوری اسلامی به همه این درخواست‌ها جواب مثبت داده است.

ایران هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

بر اساس گزارش ریانوستی، بلغارستان روز سه‌شنبه آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی که خواهان ارسال کمک‌های «انسان‌دوستانه» به سوریه بودند، بست.

مقامات بلغارستان گفته‌اند که «اطلاعات داده شده درباره مقصد و محموله این هواپیما‌ها برای عبور از آسمان این کشور نادرست بوده است».

دانیل میتو، وزیر امور خارجه بلغارستان، روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور حاضر است مجوز پرواز هواپیماهای روسی به سوریه از آسمان خود را بدهد، به این شرط که روسیه اجازه دهد محموله این هواپیما‌ها در فرودگاه‌های بلغارستان مورد بازرسی قرار گیرد.

ریانوستی می‌نویسد غرب مشکوک است که روسیه در پوشش «کمک‌های انسان‌دوستانه» مشغول ارسال ادوات و سلاح‌های نظامی به دولت بشار اسد باشد.

این گزارش همچنین می‌افزاید روز شنبه نیز سفارت آمریکا در آتن از دولت یونان درخواست کرد که آسمان خود را بر روی پرواز هواپیماهای روسی به سوریه ببندد، اما دولت آتن این درخواست را رد کرده است.

روسیه و ایران دو متحد اصلی نظام بشار اسد در سوریه هستند.

در همین حال یک مقام ارتش سوریه حضور بیشتر کار‌شناسان روسیه در آن کشور را تایید کرده و گفته است آن‌ها برای کمک به نقل و انتقال اسلحه و مهمات در سوریه هستند.

آمریکا نگرانی خود را از حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه بیان کرده و از یونان و بلغارستان خواسته بود حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسی باز نکنند.

وزارت خارجه روسیه نیز تایید کرده است که کار‌شناسان نظامی این کشور در سوریه مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، خانم ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز ۱۸ شهریور گفت که تجهیزات نظامی روسی به سوریه ارسال می‌شود و کار‌شناسان نظامی این کشور برای کمک به همین موضوع در سوریه هستند.

به گفته ویف این تجهیزات برای مبارزه با تروریسم ارسال می‌شوند.

XS
SM
MD
LG