لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۹

پیشنهاد کفایت مذاکرات درباره توافق با ایران در سنای آمریکا رد شد


سنای آمریکا عصر پنجشنبه ۱۹ شهریور پس از ساعت‌ها بحث و سخنرانی سناتورهای دمکرات و جمهوریخواه پیرامون توافق اتمی ایران، درباره کفایت مذاکرات رای‌گیری کرد که رای لازم را نیاورد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این یک پیروزی برای باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، است. در صورتی که این رای‌گیری موفق می‌شد، مصوبه سنا باید برای آقای اوباما فرستاده می‌شد و او نیز، همچنان که گفته بود، آن را وتو می‌کرد.

۱۷ سناتور در نامه‌ای به رییس مجلس سنا خواستار کفایت مذاکرات شدند و در صورتی که این پیشنهاد آن‌ها با ۶۰ رای موافق در رد توافق هسته‌ای ایران همراه می‌شد، شانس حزب دمکرات برای عبور از فرصت «فیلی‌باستر» [نصاب‌شکنی] از دست می‌رفت.

با این حال ۵۸ نفر به این پیشنهاد رای موافق و ۴۲ سناتور رای منفی دادند. این رای راه را برای ادامه بحث درباره توافق اتمی ایران باز کرد.

سناتورهای دمکرات امیدوارند که دست به «فیلی‌باستر» بزنند، یعنی نطق‌ بی‌وقفه داشته باشند تا موعد رای‌گیری برای این توافق منقضی شود.

با این حال، سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه، فورا از دست زدن به اقداماتی صحبت کرد که به سنا اجازه خواهد داد تا بار دیگر درباره توافق هسته‌ای رای‌گیری شود.

وی در عین حال از تلاش دمکرات‌ها برای فیلی‌باستر انتقاد کرد.

این اظهارات با واکنش هری رید، رهبر اقلیت سنا، روبرو شد و گفت که استفاده از این اهرم در تاریخ قانونگذاری بی‌سابقه نیست و تاکنون بیش از ۶۰۰ بار از فیلی‌باستر استفاده شده است.

وی تاکید کرد: «سنا صدای خود را به شکلی واضح رساند و اعلام کرد که توافق تاریخی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای پابرجا خواهد ماند».

هری رید خواستار تمرکز سناتورها بر مسائل مختلف داخلی آمریکا شد و گفت که باید این مسئله (توافق اتمی ایران) را تمام شده دانست و دیگر نباید به آن بازگشت.

ستایش باراک اوباما

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، لحظاتی پس از رای نیاوردن کفایت مذاکرات، از اقدام سناتورهای دمکرات و مستقل ستایش کرد و آن را پیروزی برای دیپلماسی و امنیت آمریکا و جهان دانست.

وی در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، افزود: «من از اینکه بسیاری از سناتور‌ها این توافق را شایسته دانسته‌اند تحت تاثیر قرار گرفتم، و از حمایت قوی قانونگذاران و شهروندان خوشحال هستم».

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا که باراک اوباما، رییس جمهوری، آن را در ماه مه امضاء کرد مجلس نمایندگان و سنا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارند که به این توافق رای مثبت یا منفی دهند.

همزمان در مذاکرات مجلس نمایندگان آمریکا مذاکرات در باره توافق اتمی با ایران ادامه دارد.

جمهوریخواهان سنا قرار است به طرح رد توافق اتمی ایران رای دهند که روز ۲۳ تیرماه میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با ۴۲ سناتور دمکرات و مستقل که از این توافق حمایت کرده‌اند، مشاوران دمکرات‌ها گفته‌اند آن‌ها اطمینان دارند که جمهوریخواهان قادر نخواهند بود رای ۶۰ سناتور را برای پیشبرد طرح خود در سنای ۱۰۰ نفره کسب کنند.

XS
SM
MD
LG