لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

معاون پنتاگون: برنامه سپر دفاع ضد موشکی خلیج فارس متوقف نمی‌شود


یکی از مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته است که به رغم توافق هسته‌ای با ایران، دلیلی برای توقف برنامه ایجاد سپر دفاع ضد موشکی در حوزه خلیج فارس وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت شر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور استراتژیک و برنامه‌ریزی، روز پنج شنبه ۱۹ شهریور در جلسه یکی از کمیته‌های فرعی وابسته به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفته است: «از آنجایی که توافق هسته‌ای با ایران برنامه موشک‌های بالستیک ایران را پوشش نمی‌دهد،» پنتاگون به تلاش برای راه اندازی چنین سیستم دفاعی در خلیج فارس ادامه خواهد داد.

او خطاب به اعضای این کمیته افزوده است: «هیچ تردیدی ندارد که فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران همچنان تهدیدی برای آمریکا و متحدان و شرکایش در اروپا، اسرائیل و خلیج (فارس) خواهد بود».

ژنرال کنت تودورف، معاون سابق آژانس دفاع موشکی آمریکا، هم در جلسه‌ای برپا شده از سوی یک گروه لابی موسوم به «ائتلاف تبلیغ برای دفاع موشکی»، در روز پنج شنبه گفت که از نظر او جو برای ایجاد چنین سیستم دفاعی در خلیج فارس هرچه بیشتر آماده می‌شود و بد‌ترین اشتباهی که می‌توان در صورت به اجرا درآمدن توافق هسته‌ای مرتکب شد این است که «بگوییم دیگر لزومی ندارد همچنان هوشیار باشیم».

مایکل تورونولون، مدیر سابق یک مرکز وابسته به برنامه دفاع موشکی و هوایی فرماندهی مرکزی آمریکا در دوبی، هم از اهمیت فوق العاده تبادل اطلاعات میان آمریکا و کشورهای خلیج فارس درباره تهدیدهای بالقوه سخن گفته و بزرگ‌ترین موانع برای ایجاد سپردفاع ضدموشکی در خلیج فارس را موانع «سیاسی و نه فنی» دانسته است.

دفاع مقام‌های سابق آمریکایی از برپایی سپر دفاع ضد موشکی در خلیج فارس در حالی است که به دنبال پیروزی نمایندگان دمکرات در سنای آمریکا در مسدود کردن طرح جمهوری خواهان برای اعلام کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران، به نظر می‌رسد که شکست مخالفان این توافق در کنگره قطعی است.

از سوی دیگر باراک اوباما خود در تلاش برای ترغیب عربستان سعودی و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل به قبول توافق هسته‌ای با ایران، قول تقویت بنیه دفاعی این کشورها را داده است و در نشست کمپ دیوید با سران شورای همکاری خلیج فارس در ماه مه گذشته هم تاکید کرد که آمریکا در جهت ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی در این منطقه حرکت خواهد کرد.

همزمان، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و سایر اعضای مذاکره کننده تیم هسته‌ای ایران، همچنین فرمانده‌هان نظامی جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای برای برنامه موشکی ایران محدویتی ایجاد نمی‌کند و جمهوری اسلامی قصد دارد به توسعه و آزمایش موشکی از جمله موشک‌های بالستیک خود ادامه دهد.

این مقام‌ها استدلال کرده‌اند که تداوم محدویت آزمایش‌های موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است اما از آنجایی که ایران قصد ساختن و آزمایش کلاهک هسته‌ای ندارد، این بخش از قطعنامه خود به خود منتفی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در روز جمعه ۲۰ شهریور، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای ایران نیز یکشنبه تاکید کرده که ایران قصد ندارد این بخش از قطعنامه را اجرا کند.

XS
SM
MD
LG