لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

یک مقام آمریکایی: داعش در سوریه و عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است


روسیه با آغاز تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه موافقت کرده است، و یک مقام آمریکایی نیز گفته که گروه حکومت اسلامی (داعش)، در سوریه و عراق اقدام به تولید و استفاده از سلاح شیمیایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌ها روز پنجشنبه ۱۹ شهریور گفتند که به دنبال پایان یافتن مخالفت روسیه، رییس دوره‌ای شورای امنیت، با تحقیق سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، راه برای اجرای مصوبه شورای امنیت در این زمینه باز شده است.

در همین حال، یک مقام دولت آمریکا به شبکه خبری «بی‌بی‌سی انگلیسی» گفته است: این باور در دولت آمریکا در حال قوت گرفتن است که گروه خلافت اسلامی در عراق و سوریه اقدام به تولید و استفاده از سلاح شیمیایی کرده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، اضافه کرده است: «آمریکا دستکم چهار مورد استفاده از گاز خردل توسط گروه داعش در دو سوی مرز عراق و سوریه را ردیابی کرده است».

این گزارش اضافه می‌کند که گروه حکومت اسلامی یک واحد را برای تولید این سلاح شیمیایی اختصاص داده است.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است که سلاح شیمیایی به صورت پودر استفاد شده است.

اوت گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه گروه حکومت اسلامی از سلاح شیمیایی علیه پیشمرگه‌های کرد در شمال سوریه استفاده کرده است.

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرده بود که آمریکا اسناد و مدارک در خصوص استفاده گروه حکومت اسلامی از سلاح شیمیایی را جمع‌آوری خواهد کرد.

پیشتر، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا گزارش داده بود، «اطلاعات موثقی» در دست است که نشان می‌دهد گروه حکومت اسلامی اخیرا در حمله به پیشمرگه‌های کرد احتمالا از گاز خردل استفاده کرده است.

وزارت دفاع آلمان نیز که آموزش نیروهای کرد را بر عهده دارد، گفته بود، شماری از این نیروها پس از درگیری با گروه حکومت اسلامی دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا پیشتر حکومت بشار اسد را متهم کرده بودند که از سلاح شیمیایی علیه مخالفان استفاده کرده است.

حکومت سوریه در واکنش به فشار‌های بین المللی در سال ۲۰۱۴ زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را در اختیار بازرسان بین‌المللی گذاشت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴، «سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی» اولین گزارش خود را مبنی بر استفاده «منظم و مکرر» از گاز کلر در سوریه در ماه‌های اول همان سال انتشار داد.

XS
SM
MD
LG