لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۴

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی نمادین توافق با ایران را رد کرد


مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۲۰ شهریور ماه در اقدامی نمادین طرح تایید توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی (برجام) را با ۲۶۹ رای مخالف در مقابل ۱۶۲ رای موافق، رد کرد.

اما با توجه به اقدام روز پنجشنبه اقلیت دمکرات و طرفداران توافق در سنای آمریکا که مانع از رای‌گیری برای رد این توافق شد، تصمیم مجلس نمایندگان مانع از اجرای این توافق از سوی دولت باراک اوباما نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پس از سه ساعت بحث و گفت‌و‌گو، این توافق را به رای گذاشتند که در ‌‌نهایت اکثریت مجلس آن را رد کرد.

طبق این گزارش، ۲۴ نماینده دمکرات عضو مجلس نمایندگان نیز به صف مخالفان توافق هسته‌ای با ایران پیوسته و به آن رای منفی دادند.

رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا یک روز پس از اقدام «آئین نامه‌ای» طرفداران توافق هسته‌ای در سنا برای جلوگیری از به رای گذاشتن این توافق روی داد. اقدام اقلیت سنا باعث شد تا تلاش‌های جمهوریخواهان برای رد این توافق نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.

روز پنجشنبه ۱۷ سناتور در نامه‌ای به رییس مجلس سنا خواستار کفایت مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای با ایران شدند. اما این پیشنهاد نیازمند ۶۰ رای موافق بود که می‌توانست شانس طرفداران توافق هسته‌ای و دمکرات‌ها برای دست زدن به «فیلیباستر» را از بین ببرد.

اما، با این حال ۵۸ نفر به این پیشنهاد رای موافق و ۴۲ سناتور رای منفی دادند.

بر اساس «فیلیباستر»، اعضای مجلس سنا می‌توانستند به صورت نامحدود در خصوص هر موضوع سخنرانی کرده و دست به وقت کشی زده و عملا فرصت به بررسی طرح مورد نظر در صحن سنا را ندهند.

در همین حال، مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی را برای منع رئیس جمهوری این کشور از تعلیق یا لغو تحریم‌ها علیه ایران تصویب کرد. این طرح با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۸۶ رای مخالف تصویب شد.

اما این طرح همانند رد توافق هسته ای با ایران برای اجرا نیازمند تصویب مجلس سنا است و همچنین می بایست از سد وتوی احتمالی باراک اوباما نیز بگذرد.

کنگره آمریکا می‌بایست تا ۱۷ سپتامبر (پنجشنبه آینده) در خصوص توافق هسته‌ای ایران ابراز نظر کند. اما با این اقدام سنا، عملا کار رسیدگی به این توافق پایان یافته است.

به گزارش رویترز، جان بینر، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان روز جمعه گفت است: «این توافق (هسته‌ای با ایران) بد‌تر از آن چیزی است که می‌توانستم تصور کنم».

وی افزود: «این توافق آن چنان بد است که آیت‌الله‌ها (در ایران) نیاز ندارند که برای نزدیک شدن به گام‌های (نهایی) دستیابی به سلاح هسته‌ای دست به تقلب بزنند».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه، لحظاتی پس از رای نیاوردن پیشنهاد کفایت مذاکرات، از اقدام سناتورهای دموکرات و مستقل ستایش کرد و آن را پیروزی برای «دیپلماسی، امنیت آمریکا و جهان» دانست.

آقای اوباما افزود: «امروز سنا یک گام تاریخی به جلو برداشت و ایالات متحده را قادر ساخت که بتواند با شرکای بین‌المللی خود توافق جامع و بلندمدتی را به اجرا درآورد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.»

وی در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: «باعث دلگرمی است که این تعداد از سناتور‌ها این توافق را از روی ارزش آن مورد قضاوت قرار دادند، و از حمایت قوی قانونگذاران و شهروندان خشنود هستم.»

XS
SM
MD
LG