لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

تعداد کاربران ایرانی اپلیکیشن تلگرام، «۱۳ میلیون» نفر


در حالی که دبیر شورای فضای مجازی ایران تعداد کاربران ایرانی اپلیکیشن «تلگرام» را ۱۳ میلیون نفر اعلام کرده است، دادستان‌ کل کشور در پاسخ به سوالی درباره احتمال فیلتر شدن این نرم‌افزار گفت که شورای عالی فضای مجازی مسئول بررسی «تهدیدات فضای مجازی» در کشور است.

محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، روز یک‌شنبه، ۲۲ شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اشاره به تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر «حفظ هویت بومی در فضای مجازی» گفت که «بر این اساس نباید اجازه دهیم شبکه‌های خارجی اجتماعی بدون مقررات در کشور فعالیت کنند».

وی با اشاره به این که بر اساس اعلام وزارت ارتباطات ۱۳ میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند افزود: «این در حالی است که شبکه‌های داخلی بومی‌ می‌توانند این تعداد کاربر را جذب کرده و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به نفع کشور خواهد بود.»

بنا بر آمارهایی که در وب‌سایت‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها و تلفن‌های هوشمند منتشر شده است، اپلیکیشن تبادل پیغام کوتاه «تلگرام» که در ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده روزانه حدود ده میلیارد پیام را در سراسر جهان منتقل می‌کند.

در همین حال ابراهیم رئیسی، دادستان‌ کل کشور، روز یک‌شنبه در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر این که قراراست موضوع فیلترینگ تلگرام در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بررسی شود گفت که شورای عالی فضای مجازی «تهدیدات فضای مجازی» را بررسی می‌کند.

«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اینترنت» مجموعه‌ای به ریاست دادستان کل کشور و با عضویت مسئولان ارشد سیاسی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی است که فیلترینگ اینترنت در ایران را بر عهده دارد.

در ماه‌های گذشته دسترسی به شبکه اجتماعی تلگرام در تلفن‌های همراه‌ ایران با اختلال روبه‌رو شده و شایعه مسدود شدن آن نیز مطرح شده است، اما محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز نهم تیرماه «محدودیت یا فیلتر شدن» این برنامه را «شایعه‌‌ای» خوانده بود که «به هیچ وجه واقعیت ندارد».

یک روز پس از آن نیز محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته بود: «نامه‌ای رسمی به تلگرام زدیم و در آن گفته‌ایم که شبکه شما در ایران مشکل دارد، بیایید بنشینیم مشکلات را حل کنیم.»

در همین حال کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز جمعه، شش شهریور، به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس اعلام کرد که شرکت تلگرام پس از «مذاکراتی» با مقام‌های جمهوری اسلامی، «به‌زودی» برخی از سرور‌های خود را در داخل ایران «مستقر خواهد کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه با خبرگزاری مهر همچنین خبر داد که «برنامه جامع» برای دسترسی به «محتوای سودمند» و جلوگیری از «محتوای مضر» تحت عنوان «طرح فضای مجازی سالم» در این شورا تصویب شده است.

به گفته آقای انتظاری، «طراحی آزمایشی» این طرح رو به اتمام است و تا سه ماه آینده با تشکیل یک کنسرسیوم «قابل ارائه» خواهد بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۱۴ شهریور، در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی ماموریت‌هایی چون «سالم‌سازی فضای مجازی»، «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» و «ممانعت از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی» را برای این شورا تعیین کرد.

محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های مجازی در سال‌های گذشته موضوع بحث مقامات دولت حسن روحانی و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

در حالی که نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مانند قوه قضائیه و سپاه پاسداران خواستار «پالایش» فضای مجازی و مسدود شدن برخی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند، مقامات دولت با مسدودسازی کامل شبکه‌های مجازی مخالفت کرده و بر اجرای پروژه‌هایی چون فیلترینگ «هوشمند» و محدود شدن تنها بخش‌هایی از این شبکه‌ها تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG