لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

اتهام تازه جلیلی درباره توافق: باز شدن ۵۰ راه دسترسی به حیطه‌های نظامی


سعید جلیلی، رئیس تیم سابق مذاکره اتمی ایران، می‌گوید که توافق اتمی وین «بیش از ۵۰ منفذ و دریچه بازرسی و دسترسی بیگانگان و دشمنان ملت» را بر روی «حیطه‌های نظامی و حساس» کشور گشوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، با اشاره به گفته‌های آقای جلیلی در جلسه روز یک‌شنبه، ۲۲ شهریور، این کمیسیون، گفت که به اعتقاد رئیس تیم سابق مذاکره اتمی ایران، حتی پس از اجرای توافق اتمی وین، «بسیاری از تحریم‌ها» علیه ایران باقی می‌ماند و «هیچ یک از تحریم‌های آمریکا لغو نمی‌شود».

بر اساس این گزارش، به گفته آقای جلیلی، برخی از تحریم‌ها مانند تحریم سوئیفت، تحریم سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و هواپیماهای باربری، تحریم دارایی ۲۲۴ شخص حقیقی و حقوقی مانند برخی دانشگاه‌ها، بانک‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادهای اقتصادی و گروه‌های صنعتی، «تا هشت سال دیگر حتی تعلیق هم نمی‌شوند، چه برسد به لغو».

بر اساس توافق اتمی وین، آمریکا تحریم‌های ذکر شده در این توافق از جمله تحریم‌های مالی و فروش نفت ایران را متوقف می‌کند.

اظهار نظر آقای جلیلی درباره بازرسی از «حیطه‌های نظامی و حساس» ایران در حالی بیان شده است که بر اساس «نقشه راه» که روز ۲۳ تیرماه و ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ایران با گروه ۵+۱ بین نماینده ایران و مدیرکل آژانس امضا شد، دو طرف در مورد بازرسی از سایت نظامی پارچین به «توافقی مجزا» رسیده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۲۸ مردادماه در گزارشی خبر داده بود که در این توافق به تهران اجازه داده شده تا از کار‌شناسان خود، برای بازرسی از تاسیسات پارچین استفاده کند.

با این حال خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۰ شهریور، در گزارشی اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که در جریان نمونه‌‌برداری از مرکز نظامی پارچین، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همراه متخصصان ایرانی حضور خواهند داشت.

اما این نخستین انتقادی نیست که آقای جلیلی به عنوان رئیس تیم قبلی مذاکره اتمی به تیم وزیر خارجه فعلی ایران وارد کرده است.

او روز دوشنبه، ۱۶ شهریور، نیز گفته بود که در تنظیم سند توافق اتمی وین و اسناد ضمیمه آن، از «صد حق مسلم ایران» صرف نظر شده است.

این اتهام او واکنش علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره اتمی ایران، و تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

آقای صالحی از سعید جلیلی خواست که برای گفته‌های خود سند ارائه کند و حمید بعیدی‌نژاد نیز پاسخ داد که جلیلی خود حتی نتوانسته است به مرحله مذاکره با قدرت‌های جهانی برسد.

دعوت آقای جلیلی به کمیسیون ویژه برجام نیز اعتراض برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته و تعدادی از آنان اعضای این کمیسیون را به «برخورد سیاسی» با دولت متهم کردند. با این حال او هم‌چنان به این کمیسیون راه دارد.

در همین زمینه کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، روز شنبه گفت که نباید کمیسیون ویژه برجام به «ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی» تبدیل شود.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس از کمیسیون برجام دفاع کرده و احمد توکلی، نماینده تهران، ادعا‌ها درباره برخورد «سیاسی و جناحی» این کمیسیون را «سبک و بی‌پایه» دانسته است.

در همین حال آقای نقوی حسینی خبر داد که در جلسه روز یک‌شنبه کمیسیون برجام، مطالب رسانه‌ها درباره «گرایشات خاص» این کمیسیون بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی این اتهام‌ها را «ظلم» به مجلس و کمیسیون برجام خوانده،‌ ظلمی که به گفته او «راه را برای رسیدن به داوری دقیق خدشه‌دار می‌‌کند».

علیرضا زاکانی رئیس و همچنین محمود نبویان، محمدمهدی زاهدی، مهرداد بذرپاش، اسماعیل کوثری، ابراهیم کارخانه‌ای و حسین نقوی حسینی، دیگر اعضای کمیسیون برجام، از جمله منتقدان جدی توافق اتمی وین در مجلس هستند.

XS
SM
MD
LG