لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

پنتاگون: نشانه‌هایی از ایجاد پایگاه عملیاتی روسیه در سوریه می‌بینیم


عکسی که خبرگزاری دولتی سوریه در اختیار رسانه‌ها قرار داده و می‌گوید هواپیمای روسی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه را در فرودگاه لاذقیه نشان می‌دهد
عکسی که خبرگزاری دولتی سوریه در اختیار رسانه‌ها قرار داده و می‌گوید هواپیمای روسی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه را در فرودگاه لاذقیه نشان می‌دهد

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید نشانه‌هایی در مورد مورد گسترش و توسعه یک پایگاه هوایی در سوریه، توسط نیروهای روسی، برای ایجاد احتمالی یک پایگاه عملیاتی وجود دارد.

چنین چیزی ممکن است نحوه انجام عملیات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه «حکومت اسلامی» را در سوریه، با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو کند.

همزمان با تائید دیده شدن ساخت‌وسازها و انتقال نیروی انسانی و تجهیزات به یک پایگاه هوایی در سوریه، مقام‌های آمریکا ۲۳ شهریور ماه، از ارسال «تانک‌های مدرن» روس به پایگاه هوایی نیز خبر داده‌اند.

کاپیتان جفری دیویس، سخنگوی پنتاگون، در همان روز به خبرنگاران گفت «نشانه‌هایی را دیده‌ایم که روسیه، طی روزهای گذشته، نیروی انسانی و تجهیزاتی به مناطقی در اطراف لاذقیه، و یک پایگاه هوایی، انتقال داده است که از احتمال ایجاد نوعی پایگاه عملیاتی هوایی حکایت دارد».

تنها یک روز پیش از این سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته بود بنا بر اطلاعاتی که از منابع داخلی به دست آورده، روسیه در حال ساختن باند فرودگاه جدیدی در لاذقیه، از مهم‌ترین پایگاه‌های حکومت بشار اسد و حامیان او، است.

این باند جدید که بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، جلوی ورود نیروهای نظامی و غیرنظامی سوری نیز در زمان ساخت‌وساز به آن گرفته شده، «طولانی» است و می‌تواند فرود «هواپیماهای بزرگ» را نیز ممکن کند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول مقام‌های آمریکایی نقل کرده است که روسیه تا پنج تانک در این پایگاه هوایی مستقر کرده است. این مقام‌ها گفته‌اند هدف اصلی روسیه از مستقر کردن تجهیزات سنگین در این پایگاه برای آنها هنوز مشخص نیست.

پنتاگون مستقیما به گزارش رویترز واکنشی نشان نداده است.

مسکو در کنار تهران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود.

روزنامه نیویورک‌تایمز، می‌گوید گسترش حضور نظامی روس‌ها در سوریه، می‌تواند به عمده‌ترین حضور مسکو در خاورمیانه، طی دهه‌های گذشته تبدیل شود.

از سوی دیگر خبرگزاری روسی اسپوتنیک، از قول یک کارشناس می‌گوید عکس‌های ماهواره‌ای و «گویش دستکاری‌شده» در مورد «ادعای گسترش پایگاه هوایی» روسیه در سوریه، دلیل «هشدارهای» اخیر از سوی غرب است.

مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند طی هفته گذشته، روسیه دو پرواز باری نظامی راهی سوریه کرده است.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفته است «هفت تانک تی ۹۰» در پایگاه هوایی نزدیک لاذقیه دیده شده‌اند.

تانک‌های تی ۹۰، از مهم‌ترین خودروهای زرهی سنگین ارتش روسیه، نسل سوم تانک‌های جنگی اصلی ارتش آن کشور است.

روسیه می‌گوید به ارسال تجهیزات به دولت سوریه ادامه خواهد داد و همکاری آن کشور با ارتش سوریه نیز خارج از قوانین بین‌المللی نیست.

XS
SM
MD
LG