لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

تلاش جدید جمهوری‌خواهان سنا برای ممانعت از اجرای توافق هسته‌ای با ایران


میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، گفته است «در هر حالت این مباحثه ادامه پیدا خواهد کرد».
میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، گفته است «در هر حالت این مباحثه ادامه پیدا خواهد کرد».

در پی ناکامی دوباره جمهوری‌خواهان آمریکا برای رای‌گیری توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی در سنای آن کشور، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، طرحی را برای رای گیری به سنا عرضه کرد که شرط موافقت با توافق اتمی را، به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی تهران و همچنین آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تعیین می‌کند.​

دومین تلاش جمهوری‌خواهان، مانند تلاش نخست آنها، برای اعلام کفایت مذاکرات و انجام رای‌گیری نهایی با ۴۲ رای سناتورهای دمکرات‌ عملا ناکام ماند.

اگر اکثریت جمهوری‌خواه سنا می‌توانستند در رای‌گیری روز سه‌شنبه ۶۰ رای موافق کسب کنند، کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای اعلام می‌شد و سنا می‌توانست برای رد این توافق رای‌گیری کند.

جمهوریخواهان توانستند در مجموع ۵۶ رای به دست آورند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید با وجود آنکه به نظر نمی‌رسد اقدام‌ بعدی نیز نتیجه‌ای در بر داشته باشد، اما جمهوری‌خواهان از فرصت پیش آمده برای پیشبرد اهداف سیاسی علیه دمکرات‌ها و نیز به سود رقابت‌های آینده خود برای نمایندگی در سنا، استفاده می‌کنند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور ماه گفت که کفایت مذاکرات را برای بار سوم در روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (به وقت آمریکا) به رای می‌گذارد.

او گفته است «در هر حالت این مباحثه ادامه پیدا خواهد کرد».

آسوشیتدپرس می‌گوید با وجود «مانور» سیاسی مک‌کانل، انتظار می‌رود که دمکرات‌ها همچنان متحد باقی مانده و از توافق اتمی حمایت کنند.

سناتور دیک داربین، از سناتورهای ارشد دمکرات، گفته است رای‌گیری مجدد و قرار سوم برای انجام آن، عملی بی‌فایده است.

آقای داربین می‌گوید: «ما این رای‌گیری را هفته پیش انجام دادیم. نمی‌فهمم چرا دوباره آن را تکرار می‌کنیم».

در دیگر سو، آقای مک‌کانل از دمکرات‌های سنا انتقاد کرده است که جلوی رای‌گیری این مجلس را می‌گیرند.

توافقی که بین دولت و کنگره برای رای‌گیری در مورد «برنامه جامع اقدام مشترک» صورت گرفته، به نمایندگان در دو مجلس آن کشور تا ۱۷ سپتامبر (روز پنج‌شنبه) فرصت می‌دهد تا رای خود را در مورد آن اعلام کنند.

رییس‌جمهوری آمریکا در هر صورت می‌تواند با داشتن یک سوم از حامیان، رای نهایی کنگره را «وتو» کرده و «برجام» را برای اجرای نهایی تایید کند.

با این حال با رای کافی دمکرات‌ها برای ناکام گذاشتن کفایت مذاکرات، هنوز به استفاده از حق وتو نیازی نیست.

XS
SM
MD
LG