لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

اسد: کار‌شناسان نظامی ایران در سوریه هستند، نه واحدهای نظامی


بشار اسد می‌گوید که کار‌شناسان نظامی ایران در کشورش حضور دارند، ولی وی این گزارش‌ها را که جمهوری اسلامی نیروی نظامی به سوریه اعزام کرده است تکذیب کرد.

بشار اسد همچنین تایید کرد که کمک‌های ایران نقش مهمی در حفظ حکومت وی در سوریه ایفا کرده است.

ئیس‌ جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های روسیه که روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، منتشر شد اظهار داشت: «حمایت نظامی آن چیزی نیست که رسانه‌های غربی سعی دارند بگویند که واحدهای نظامی ایران در سوریه حضور دارند. این حقیقت ندارد. تهران ادوات نظامی برای ما می‌فرستد.»

وی افزود: «طبیعتا، مبادله کار‌شناس نظامی بین ایران و سوریه در جریان است. ولی این تبادل امری متداول بوده است. مسلم است که در جریان جنگ این همکاری تشدید شده است.»

رژیم بشار اسد طی چهار سال و نیم جنگ داخلی در سوریه همواره از سوی جمهوری اسلامی ایران و روسیه حمایت شده است و در مقابل، عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همراه با ترکیه کمک‌های خود را معطوف به گروه‌های مخالف دمشق کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است و هنوز چشم‌اندازی از پایان آن متصور نیست.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه خود، ترکیه و غرب را متهم کرد که سلاح، پول و داوطلبان نظامی در اختیار «گروه‌های تروریستی جبهه النصره» و «حکومت اسلامی» می‌گذارند.

وی تصریح کرد: «همکاری بین غرب و جبهه النصره واقعیتی مسلم است. ما در جریان هستیم که جبهه النصره و خلافت اسلامی از سوی ترکیه پشتیبانی تسلیحاتی، مالی و جذب نیرو می‌شوند، کشوری که ارتباط نزدیکی با غرب دارد.»

رئیس جمهوری سوریه، رجب طیب اردوغان و احمد داووداوغلو، رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه، را متهم کرد که پیش‌قراول آمریکا و سایر کشورهای غربی در بحران سوریه هستند.

بشار اسد با اشاره به همکاری دمشق با ایران، روسیه و عراق در مبارزه با جنگجویان گروه خلافت اسلامی گفت: «در ارتباط با دیگر کشور‌ها، ما آماده همکاری با آن‌ها هستیم اگر در مبارزه با تروریسم مصمم باشند. ما چنین چیزی را در ائتلاف موسوم به ائتلاف ضد تروریسم و ضد داعش که از سوی آمریکا رهبری می‌شود، نمی‌بینیم. به رغم عملیات‌های این ائتلاف، داعش در حال گسترش حوزه نفوذ خود است.»

وی همچنین درباره امکان کناره‌گیری از قدرت سخن گفته و تاکید کرد: «تنها در صورتی که مردم سوریه بخواهند و نه تحت فشار غرب، از قدرت کناره‌گیری خواهم کرد.»

بشار اسد افزود: «از آنجایی که رئیس جمهوری با خواست مردم و از طریق انتخابات به قدرت می‌رسد، او تنها در صورتی کنار خواهد رفت که مردم خواستار آن باشند، نه به خاطر قضاوت ایالات متحده آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل، کنفرانس ژنو یا اعلامیه ژنو.»

رئیس جمهوری سوریه گفت: «اگر مردم او را بخواهند وی خواهد ماند. اگر نخواهند، او فورا باید کناره‌گیری کند.»

XS
SM
MD
LG