لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

واکنش‌ها به درگیری پلیس مجارستان با پناهجویان در مرز صربستان


درگیری‌های روز چهارشنبه پلیس مجارستان و پناهجویانی که در تلاش بودند از مرز آن کشور و صربستان گذشته و راه خود را به غرب اروپا ادامه دهند با انتقادهایی از سوی دبیر کل سازمان ملل، صربستان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و از طرفی دفاع مقام‌های دولتی در بوداپست روبه‌رو شده است.

روز ۲۵ شهریور ماه پلیس ضد شورش مجارستان، برای آنچه جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک آن کشور عنوان شده، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از خودروهای آب‌پاش کرد.

از آنجایی که پناهجویان قصد گذشتن از سیم‌های خارداری را داشته‌اند که مرز مجارستان را در حال حاضر از صربستان جدا می‌کند، صربستان رسما به استفاده از گاز اشک‌آور در خاک خود به بوداپست اعتراض کرده است.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز گفته است از دیدن واکنش مجارستان به صدها نفر از پناهجویان، عمدتا سوری، که در گریز از جنگ و بی‌نوایی، به این منطقه سرازیر شده‌اند، «شگفت‌زده» شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است دست‌کم چهار تن از کودکان از خانواده‌های خود جدا شده و به ساختمان مرزبانی در نزدیکی محل برده شده‌اند.

به گفته این سازمان، جدا شدن کودکان از خانواده‌هایشان رنج مضاعفی‌ست که آنها باید پس از سفری طاقت‌فرسا به اروپا تحمل کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز رفتار «خشونت‌آمیز» پلیس مجارستان با پناهجویان در مرز صربستان را «به شدت نگران‌کننده» توصیف کرده است.

از سوی دیگر مجارستان، که ۱۴ تن از نیروهای پلیس آن در درگیری‌ها زخمی شده‌ نیز به رخدادها واکنش نشان داده است.

جرجی باکندی، مشاور ارشد ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، می‌گوید واکنش پلیس پس از آن بود که پناهجویان برای آنها «ضرب‌الاجل» تعیین کردند.

به گفته آقای باکندی، مجارستان حصارهایی مستحکم‌تر از قبل در مرز خود با صربستان قرار خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که آن کشور سه خودروی نظامی مسلح در ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری مرز مستقر کرده است.

XS
SM
MD
LG