لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

قاسم سلیمانی: حضور اروپایی‌ها در ایران برای بالا بردن مطالبات افکار عمومی است


قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (نفر دوم از چپ)، در دیدار فرماندهان سپاه با آیت‌الله خامنه‌ای
قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (نفر دوم از چپ)، در دیدار فرماندهان سپاه با آیت‌الله خامنه‌ای

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۲۵ شهریور گفته است که حضور و ظهور گسترده اروپایی‌ها در ایران با هماهنگی آمریکا صورت می‌گیرد و سه هدف را دنبال می‌کند.

به گزارش سایت «سپاه نیوز»، قاسم سلیمانی که در «بیست‌ویکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه» سخنرانی کرده است، هدف مقام‌ها و شرکت‌های اروپایی از حضور در ایران را «ایجاد دو قطبی در درون جامعه»، «بالا بردن مطالبات در افکار عمومی» و «زدودن بحث درگیری طولانی آمریکا و غرب با ایران» عنوان کرده است.

به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در وین که روز ۲۳ تیرماه امسال به دست آمد، وزیران امور خارجه فرانسه، بریتانیا، جمهوری چک، ایتالیا، رئیس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، معاون صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور اتریش همراه با هیئت‌های اقتصادی گسترده به ایران سفر کرده و با مقام‌های دولت حسن روحانی درباره سرمایه گذاری در ایران و گسترش روابط دوجانبه پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی مذاکره کردند.

کشورهای اروپایی امیدوارند با اجرای توافق وین، راه برای ورود دوباره شرکت‌های این قاره به بازار ۸۰ میلیون نفری ایران باز شده و همزمان از امکان صادرات گاز ایران بهره‌مند شوند.

با این حال، سفرهای یاد شده با انتقاد شخصیت‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان و رهبر جمهوری اسلامی روبرو شده و آن را در راستای «استکبارستیزی» در ایران دانسته‌اند.

از جمله می‌توان به اظهارات روز ۲۰ شهریور احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، اشاره کرد که از این سفر‌ها با عنوان «ترافیک» یاد کرده و گفته بود که «این مسئله بسیار خطرناک بوده و ما را دچار اضطراب می‌کند».

قاسم سلیمانی نیز در سخنان روز چهارشنبه خود از سفر گسترده اروپایی‌ها به ایران انتقاد کرده و آن را در هماهنگی با آمریکا دانسته است که به گفته وی، «امروز در کشور‌ها به دنبال استفاده از ابزارهای مختلف و روش‌های نو و جدید است».

وی مدعی شده که آمریکا چهار سیاست را دنبال می‌کند: «بازسازی قدرت»، «تثبیت» اسرائیل که از آن به عنوان «رژیم صهیونیستی» نام برده است، «تضعیف و مهار جمهوری اسلامی ایران»، و «حفظ درگیری در جهان اسلام برای بالابردن نیازهای کشورهای منطقه به آمریکا».

فرمانده نیروی قدس ادامه حیات جمهوری اسلامی ایران را منوط به «روحیه انقلابی» دانسته و گفته است که «نقش سپاه در حفظ روح انقلابی در درون این جسم نقش بی‌بدیل و ارزنده‌ای است و با هیچ جایگاه دیگری قابل قیاس نیست».

این بخش از اظهارات قاسم سلیمانی در تضاد با اظهارات روز ۲۴ شهریور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جمع سپاهیان قرار می‌گیرد که گفته بود: «درست است که سپاه پاسداران نگاهبان انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن معرفی شده اما عین این وظیفه برای نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی، ارتش جمهوری اسلامی و سایر نهاد‌ها هم تعریف شده و مطابق قانون اساسی همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی موظف به حراست و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند».

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز ۲۵ شهریور سخنانی مشابه اظهارات فرمانده نیروی قدس بیان کرد و گفت: «در مجموعه تنظیمات کشوری جایی را نداریم جز سپاه که برای پاسداری از عزیز‌ترین حادثه تاریخی این کشور و حادثه جاری این کشور (انقلاب اسلامی) یک وظیفه سازمانی برای خودش تعریف کرده باشد».

قاسم سلیمانی در ادامه سخنانش، از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران به عنوان «یک فروپاشی در ابرقدرتی آمریکا» یاد کرده و مدعی شده است: «جهانی که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در آن پایگاه اصلی و نفوذ دارد این جهان، تأثیرگذار اصلی در بحث بقا یا عدم بقای آمریکا به عنوان ابرقدرت است».

به گفته وی، «جغرافیای مهمی که آمریکا در آن دچار آسیب جدی و اساسی شده غرب آسیا است».

به نظر می‌رسد که اشاره فرمانده نیروی قدس سپاه به منطقه خاورمیانه است که هم اکنون دو کشور این منطقه یعنی عراق و سوریه با گروه‌های شبه نظامی بویژه گروه «خلافت اسلامی» دست و پنجه نرم و می‌کنند و ایران نیز متهم است که از طریق شاخه برون مرزی سپاه، در امور آن‌ها و دیگر جوامع عربی از جمله لبنان، یمن و کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می‌کند.

آقای سلیمانی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خصوصیاتی دارد که «در بعد تهدید و بعد توسعه قدرت آمریکا نقش بسیار مهمی دارد» اظهار داشت: «در شرایط کنونی سیاست آمریکا به بازیافت قدرت خود در منطقه تبدیل شده و شاید یکی از دلایل اصرار به توافق با جمهوری اسلامی این موضوع باشد».

ایران و ایالات متحده آمریکا در بیش از سه دهه گذشته بر سر مسائل مختلفی با هم دچار اختلافات شدید بوده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که سرانجام با توافق وین حل‌وفصل شد.

با این حال، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که به رغم دستیابی به این توافق، همچنان با بلندپروازی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و کمک تهران به گروه‌های تروریستی مقابله خواهند کرد و متعهد به حمایت از اسرائیل و متحدان عرب واشینگتن در برابر تهدیدهای ایران هستند.

XS
SM
MD
LG