لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

هشدار کرواسی در مورد بستن مرزهای خود به روی پناهجویان


رانکو استوئیچ، وزیر کشور کرواسی، اعلام کرد که اگر کشورش شاهد هجوم هشت هزار پناهجوی دیگر در یک روز باشد، مرزهای خود با صربستان را خواهد بست. در عین حال گزارش‌های حاکی از ورود گروهی پرشمار از پناهجویان به اسلوونی است.​

پس از بسته شدن مرزهای مجارستان با صربستان در روز سه‌شنبه، نزدیک به ۹ هزار پناهجو و مهاجر از بامداد روز چهارشنبه، وارد کرواسی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوستوئیچ، در شهر تُوارنیک واقع در مرزهای شرقی کرواسی با صربستان گفت که این کشور مهاجران را به اقامتگاه‌های موقتی که در اطراف شهر زاگرب فراهم شده، منتقل خواهد کرد ولی آن عده که تقاضای پناهندگی ندهند، مهاجر غیرقانونی تلقی خواهند شد.

او اعلام کرد که «تنها در ۲۴ ساعت گذشته، شش هزار و پانصد نفر وارد کرواسی شده‌اند و این کشور نمی‌تواند تعداد بیشتری را بپذیرد».

آقای اوستوئیچ در عین حال تأکید کرد که مهاجران می‌توانند با امنیت به سمت شهر زاگرب حرکت کنند، ولی این کشور به آنها اجازه نخواهد داد که به سمت شمال و کشور اسلووانی بروند.

در عین حال تلویزیون دولتی اسلوونی پنجشنبه‌شب اعلام کرد که نخستین گروه پرشمار از پناهجویان، در شامگاه پنجشنبه با قطاری از کرواسی وارد این کشور شده‌اند.

بر اساس این گزارش این گروه که ۲۰۰ پناهجورا در بر می‌گیرد، تحت حفاظت پلیس، به طور موقت در سه واگن قطار مستقر در ایستگاه دوبوا که ایستگاه مرزی راه‌آهن در مرز کرواسی اسکان یافته‌اند.

تازه‌ترین معبر پناهجویان به اروپای غربی

کرواسی در روزهای اخیر به تازه‌ترین محل عبور مهاجران به سمت اروپای غربی بدل شده و گزارش خبرگزاری آلمان حاکی است که منابع رسمی در کرواسی پیش‌بینی می‌کنند که در دو هفته آینده تا ۲۰ هزار پناهجو وارد خاک این کشور شوند.

پس از شلیک گاز اشک آور و برخورد شدید پلیس مجارستان با مهاجرانی که در مرز این کشور و صربستان تجمع کرده بودند، از روز چهارشنبه هزاران نفر به سمت کرواسی رفته‌اند.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی است که برای هزاران مهاجری که از جنگ داخلی سوریه و سایر نقاط خاورمیانه خود را به صربستان رسانده اند عبور از خاک کرواسی به سمت اروپای غربی و شمالی مسیر دشوارتر و طولانی‌تری خواهد بود. ولی پس از سخت‌گیری‌های اخیر مجارستان و بازداشت کسانی که از مرز آن کشور عبور کردند، اکنون مهاجران چاره دیگری ندارند.

مهاجران پس از طی يک مسیر طولانی توسط اتوبوس در خاک صربستان به مرز کرواسی می‌رسند. پس از عبور از مرز واحدهای پلیس کرواسی مهاجران را به قطارهایی هدایت می‌کنند که برای انتقال آنها به اقامتگاه موقت در اطراف زاگراب پایتخت کشور در نظر گرفته شده است.

پلیس کرواسی به مهاجران هشدار داده است که در نوار مرزی با صربستان پخش نشوند، چون این مناطق در جنگ داخلی یوگسلاوی مین‌گذاری شده‌اند.

در عین حال آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرده که ‌بعید است مهاجران مدت طولانی در کرواسی بمانند، چرا که اکثر آنها قصد دارند از کرواسی به اسلوانی رفته و از آنجا از طریق اتریش خود را به آلمان و یا کشورهای اسکاندیناوی برسانند.

با وجود آنکه وزیر کشور کرواسی اعلام کرد که اجازه نخواهند داد مهاجران به سادگی به سمت اسلوونی بروند ولی وزیر خارجه این کشور گفت کرواسی نمی‌تواند کسی را به زور وادار کند که در این کشور بمانند.

کشورهای اتریش و اسلوونی که از ورود موج جدید پناهجویان از طریق خاک کرواسی نگران هستند، روز پنجشنبه خواستار تصمیم‌گیری سریع اتحادیه اروپا و پاسخی هماهنگ به این مشکل شدند. هر دو کشور در عین حال حفاظت از مرزهای خود را تشدید کرده‌اند.

در این زمینه صدراعظم اتریش گفت: «ما در برابر آزمایشی بزرگ قرار گرفته‌ایم. این بار همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید ثابت کنند اروپایی نمی‌خواهیم که در آن هر کشوری مسئولیت خود را بر دوش دیگران بیاندازد».

نخست‌وزیر اسلوونی نیز گفت کشورش به رفت و آمد آزاد بین کشورهای عضو معاهده شنگن احترام خواهد گذاشت ولی دقیقا مشخص نکرد که در مورد احتمال ورود پناهجویان به این کشور چه خواهد کرد.

در عین حال مجارستان گفته است که نحوه برخورد کرواسی با موضع پناهجویان بیانگر آن است که این کشور آماده پیوستن به منطقه شنگن نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تصمیم دولت مجارستان به احداث حصارهای مرزی بیشتر در مرز با رومانی و کرواسی مجادلات بیشتری را در اروپا برانگیخته است.

از قرار معلوم این حصار در مرز با رومانی حدود ۷۰ کیلومتر خواهد بود، و دولت رومانی در واکنشی تند به این تصمیم، آن را نقض مقررات اتحادیه اروپا توصیف کرد.

واکنش‌ها به برخورد پلیس مجارستان با مهاجران

برخورد شدید پلیس مجارستان با مهاجران نيز در سطح اروپا و جهان واکنش شدیدی برانگیخت. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد رفتار دولت مجارستان را غیرقابل پذیرش توصیف کرد.

وزیر خارجه مجارستان اما در پاسخ به این انتقاد، گفته است که «دفاع شخصیت‌های مهم بین‌المللی از این افراد که ساعت‌ها به سوی پلیس سنگ پرتاب می‌کردند واقعاً جای تعجب دارد».

او افزوده است که «فارغ از تمامی انتقادها به دولت مجارستان، ما هیچگاه به افراد خشن و معترضی نظیر اینها اجازه نخواهیم داد وارد مجارستان شوند، حتی اگر هدف آنها فقط عبور از خاک کشور باشد».

در واکنشی دیگر دمیتریس آوراموپولوس، کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه گفت که خشونت و ساختن دیوار راه حل این مشکل نیست. او از مجارستان خواست برای کاستن از فشار مهاجرين با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری کند.

کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در شهر بوداپست افزود: «اکثر مهاجرانی که به اروپا می‌آیند از جنگ سوریه گریخته‌اند. آنها حقیقتاً به کمک و حفاظت نیاز دارند. افرادی که از جنگ گریخته‌اند از هر مرزی، هر دیواری و هر دریایی عبور خواهند کرد تا خود را به نقطه امنی برسانند. کمک و حفاظت از این افراد وظیفه اخلاقی ماست».

دولت مجارستان در مقابل همواره ادعا کرده است که اکثر این افراد مهاجران اقتصادی هستند و به دنبال درآمد و کار بهتر به اروپا می آیند، و ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفته است که پلیس این کشور با جلوگیری از ورود مسلمانان از «فرهنگ اروپای مسیحی» دفاع می‌کند.

XS
SM
MD
LG