لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

درخواست پیوستن اسرائیل به معاهده «ان‌پی‌تی» در نشست آژانس رد شد


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در نشست سالانه‌اش درخواست ۱۹ کشور عربی و جنبش عدم تعهد برای پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا «ان‌پی‌تی» را رد کرد.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که از ۱۶۵ کشور عضو آژانس، ۶۱ کشور به این درخواست رای منفی داده و ۴۳ کشور نیز از این پیشنهاد حمایت کردند. ۳۳ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

رای گیری روز پنجشنبه ۲۶ شهریور در جریان پنجاه و نهمین نشست سالانه آژانس انجام شد.

درخواست پیوستن اسرائیل به پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته‌ای را ۱۹ کشور، شامل دولت‌های عرب و اعضای جنبش عدم تعهد به سازمان ملل ارائه کرده بودند.

پیشاهنگ درخواست الحاق اسرائیل به ان‌پی‌تی، کشور مصر بود که ایران، لیبی و سوریه نیز از آن حمایت کردند.

این در حالی است که مصر با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک در سطح سفیر دارد.

به گزارش «وای.نت»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش گفته است: رای کشورهایی که با این درخواست مخالفت کردند در مقایسه با گذشته، افزایش یافته است و این امر نشان از «حقانیت» و «موفقیت دیپلماسی» اسرائیل دارد.

آقای نتانیاهو این را نیز گفت که قبل از رای‌گیری، در تماس تلفنی با سی نفر از روسای جمهوری، نخست وزیران و وزیران خارجه کشورهای غربی، به آن‌ها گفته بود که درخواست برای پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی، انحراف از تلاش‌هایی است که باید قبل از هر چیز، ایران را زیر فشار بگذارد.

به گفته وی، «بحت اصلی باید جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته‌ای باشد، بویژه آنکه ایران همچنان نابودی اسرائیل را مطرح می‌کند».

نخست وزیر اسرائیل از «همکاری آمریکا، کانادا و استرالیا» در رد درخواست یادشده «قدردانی» کرد.

نتانیاهو در روزهای اخیر چند بار به سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که گفته است، «رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال دیگر را نخواهد دید»، استناد کرده و آن را «دلیلی دیگر» برای ادامه سیاست ایران در «تلاش برای نابودی اسرائیل» قلمداد کرده است.

اما به گزارش سایت «پرس‌تی‌وی»، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس، روز پنجشنبه گفت: «به دلیل عدم الحاق اسرائیل به معاهده ان‌پی‌تی و رد موضوع قرار گرفتن تاسیسات هسته‌ای مخفی آن تحت نظام راستی‌آزمایی آژانس، تحقق منطقه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک آرزوی مهم و ریشه دار کشورهای منطقه، هنوز محقق نشده است».

اسرائیل با وجود اذعان به برنامه اتمی، توانایی هسته‌ای نظامی خود را از ده‌ها سال قبل عامدانه در «ابهام» گذاشته است.

اسرائیل با وجود عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عضو ان‌پی‌تی نیست ولی می‌گوید، کشوری را به نابودی تهدید نکرده است.

بعد از اسرائیل، برخی کشور‌ها که به توانایی اتمی نظامی رسیدند، مانند پاکستان، از سیاست اسرائیل پیروی کرده و ان‌پی‌تی را نپذیرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG