لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

هشدار رفسنجانی در مورد «سنگ اندازی» در مسیر توافق هسته‌ای


اکبر هاشمی رفسنجانی، روز دوشنبه ۳۰ شهریور، با اشاره به تاثیر تحریم‌های غرب علیه ایران گفت که «ضربه‌های ۸ سال گذشته را نگفته ‌ایم و عمق قضیه خیلی بالا‌تر از اینهاست».

به گزارش وب سایت آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران همچنین با اشاره شرایط «بحرانی» منطقه و کشورهای همسایه، نسبت به «عواقب امنیتی» اقدامات مخالفان ایرانی توافق اتمی وین و «سنگ اندازی» در مسیر این توافق هشدار داد.

وی با بیان اینکه «ما همه ضربه‌های ۸ سال گذشته را نگفته‌ایم و عمق قضیه خیلی بالا‌تر از اینهاست»، تاکید کرد که دولت حسن روحانی با «فداکاری و شهامت» وارد «منطقه ممنوعه» مذاکرات اتمی شده و در این مسیر پیروز شد.

همچنین براساس فایل صوتی منتشر شده در خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در کمیسیون برجام مجلس گفت که«می‌بینیم آن‌ها تا این حد جدی هستند».

وی در عین حال با اشاره به اینکه طرف غربی عجله‌ای برای برداشتن تحریم‌ها ندارد، افزود: « از این رو خودمان باید دلمان بسوزد اما افرادی به اسم انقلاب و اسلام سنگ‌اندازی می‌کنند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران همچنین با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از توافق اتمی ایران و گروه ۵+۱ گفت که با صدور این قطعنامه «در ظرف نیم ساعت، شش قطعنامه خطرناک که اگر بود، جنگ می شد» از «بالای سر» ایران برداشته شد.

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، با این وجود عد‌ه‌ای «چشم‌ها را می‌بندند و دهانشان را باز می کنند و هر چه می‌خواهند می‌گویند و خیال می‌کنند در راه خدا مجاهده می‌کنند».

آقای هاشمی رفسنجانی روز پنج‌شنبه۲۶ شهریور، نیز مخالفان ایرانی توافق اتمی را «تندروهای مخالف منافع ملی و مردم» خوانده و پیش‌بینی کرده بود که «مردم با حضوری مشابه انتخابات ۹۲، درس بزرگی به افراطی‌ها می‌دهند».

برخی از مقامات دولت حسن روحانی از جمله اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهوری ایران، مخالفان توافق ایران و گروه ۵+۱را به «سودجویی از تحریم‌ها» متهم کرده‌اند.

با این حال آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مقامات دولت خواسته است که سخنان مخالفان مذاکرات اتمی را بشنوند و به کسانی که درباره این مذاکرات به گفته او «ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند» اهانت نکنند.

«داعش در شرق ایران پایگاه زده است»

آقای هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر روزی نتوانیم مردم را حفظ کنیم خیلی آسان دست‌های مرموزی امنیت ما را به هم می‌زند و ما می‌بینیم امروز در شرق کشورمان داعش پایگاه زده است».

به گزارش وب سایت تابناک، وی با اشاره به حضور "حکومت اسلامی" در مرزهای غربی ایران گفت که این گروه تا نزدیک قصر شیرین و ۳۵ کیلومتری مرزهای غربی ایران پیش آمده بود اما جمهوری اسلامی تهدید کرد که «اگر جلو‌تر بیایید می‌زنیم»، به همین دلیل، نیروهای این گروه همان جا ماندند.

برخی از مقامات ایران از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات، بارها اعلام کرده‌اند که گروه حکومت اسلامی یا داعش «تلاش زیادی برای فعالیت و ایجاد ناامنی» در ایران و «از جمله مناطق مرزی» کشور انجام داده ‌است.

سرتیپ احمد‌رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، روز یک‌‌ شنبه سوم خرداد، در مجلس گفته بود که نیروهای به گفته او «تکفیری و تروریستی» در نزدیکی مرزهای ایران هستند.

وی خبر داده بود که در سال گذشته افراد گروه حکومت اسلامی در استان‌های مرزی ایران «زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار آشوب کنند»، اما ایران «پنج تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی» کرده و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ایران «تا ۴۰ کیلومتر به داخل خاک عراق» رفته‌‌اند.

XS
SM
MD
LG