لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

وزیر خارجه آمریکا از تهران و مسکو خواست به حل بحران سوریه کمک کنند


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، ۳۱ شهریور ماه، بار دیگر ابراز امیدواری کرد که ایران و روسیه «نقشی سازنده» در سوریه ایفا کنند تا به جنگ داخلی آن کشور پایان داده شود و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از میان برود.

سه روز پیش از این نیز وزیر خارجه آمریکا از تهران و مسکو خواسته بود با استفاده از نفوذ خود بر بشار اسد، او را پای میز مذاکره بیاورند.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان اسد، رئیس دولت مرکزی سوریه به شمار می‌روند.

آمریکا و مخالفان بشار اسد تاکید کرده‌اند که در نهایت جایی برای خود اسد در حکومت آینده آن کشور نخواهد بود. مقام‌های ایرانی نیز، امنیت سوریه به رهبری اسد را بخشی از امنیت ایران توصیف کرده‌اند.

آقای کری در سخنان تازه خود گفته است حمایت تهران و مسکو از اسد به طولانی‌شدن جنگ داخلی آن کشور می‌انجامد.

او در عین حال افزوده که واشینگتن آماده تعاملی فوری با روسیه است‌، تا دستیابی به توافق صلح و کناره‌گیری اسد از قدرت را سبب شود.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز گفته بود کناره‌گیری اسد از قدرت، که هدفی نهایی‌ست، لازم نیست حتما طی زمانی که جنگ داخلی در آن کشور در جریان است، رخ بدهد.

گروهی از مقام‌های آمریکایی این موضوع را بیان کرده‌اند که آمریکا مایل نیست، گروه‌های افراطی جای بشار اسد را بگیرند.

حضور روسیه در سوریه

در کنار درخواست‌های آمریکا از تهران و مسکو برای استفاده از نفوذ خود بر بشار اسد برای پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور، موضوع ساخت‌وسازها و افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه نیز بار دیگر مطرح شده است.

جان کری گفته است به نظر می‌رسد افزایش حضور نظامی روسیه در آن کشور برای حفاظت از پرسنل و تجهیزات موجود است.

او می‌گوید در نهایت هنوز به وضوح روشن نیست دلیل اصلی حضور روس‌ها چیست.

طی روزهای گذشته گزارش‌های گوناگونی در مورد افزایش نیروها و ادوات و تجهیزات روسی و ساخت یک باند جدید در فرودگاهی در لاذقیه منتشر شد.

ژنرال بازنشته دیوید پترائوس، که زمانی از ارشدترین فرماندهان آمریکا در خاورمیانه بوده است به نشستی در سنای آن کشور گفته است که هدف فوری پوتین ایجاد دالانی امن در ساحل شرقی مدیترانه است. کریدوری که لاذقیه، محل پایگاه هوایی روس‌ها را به طرطوس، جایی که پایگاه دریایی آنها قرار دارد، وصل کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس او افزوده است که آمریکا نباید به روسیه اجازه دهد، تا واشینگتن را مجبور به حضور در ائتلافی با مسکو و تهران، علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بکند.

روسیه طی هفته‌های گذشته خواستار تشکیل ائتلافی با حضور بشار اسد، برای مبارزه با افراطیون در سوریه شده است.

در حال حاضر ائتلافی به رهبری آمریکا حملاتی هوایی را علیه گروه‌های افراطی، به ویژه «حکومت اسلامی» در سوریه، و مشخصا علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق، انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG