لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

روحانی برای شرکت در نشست سازمان ملل وارد نیویورک شد


حسن روحانی روز پنج‌شنبه از ایران عازم نیویورک شد
حسن روحانی روز پنج‌شنبه از ایران عازم نیویورک شد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بامداد سوم مهر ماه، برای شرکت در هفتادمین نشست گردهمایی همگانی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک، مقر این سازمان شد.

پیش از او وزیر خارجه ایران و گروهی از معاونان او به نیویورک سفر کرده بودند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید وزیر ارتباطات، معاون علمی و فناوری و مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، آقای روحانی را در سفر نیویورک همراهی می‌کنند.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرده است که طی سفر تازه‌اش «مسائل منطقه‌ای ازجمله تحولات یمن، سوریه و عراق» در «ملاقات با سران کشورهای مختلف» مطرح شود.

هفتادمین گردهمایی همگانی سران در سازمان ملل، به طور کم‌سابقه‌ای، با حضور گسترده نمایندگان ارشد کشورهای جهان برگزار می‌شود.

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک‌، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از جمله شرکت‌کنندگان در نشست پیش رو هستند.

توئیتر منسوب به رئیس‌جمهوری ایران، تصویری از او در هواپیما، لحظاتی پیش از ورود به فرودگاه نیویورک منتشر کرده است.

«دیداری برنامه‌ریزی نشده»

کاخ سفید ایالات متحده می‌گوید دیداری میان آقای روحانی و آقای اوباما، در سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک، برنامه‌ریزی نشده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بن رودز، از مشاورین ارشد باراک اوباما، در امور سیاست خارجی، می‌گوید «در حال حاضر هیچ برنامه‌‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهوری روحانی طرح‌ریزی نشده است و ما در واقع انتظار انجام (این دیدار را) هم نداریم».

دو سال پیش در حاشیه گردهمایی سران در نیویورک، حسن روحانی و باراک اوباما، در اقدامی «تاریخی»، تلفنی گفت‌وگو کردند.

در آن زمان تهران مراحل اولیه مذاکرات خود را با شش قدرت جهانی آغاز کرده بود. آنچه در نهایت در ۲۳ تیر ماه به توافقی جامع انجامید.

آقای روحانی پیش از سفر خود به نیویورک، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس، گفته بود از دیدگاه او در پی توافق اتمی، گام‌هایی نخستین برای کاهش تنش بین تهران و واشینگتن برداشته شده است.

او در عین حال تاکید کرد که اختلافات و بی‌اعتمادی هنوز زیاد است و در مدت کوتاهی نیز از میان نخواهد رفت.

حسن روحانی، باراک اوباما و سران دیگر کشورها در صحن عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.

سخنرانی آقای روحانی، روز ۲۸ سپتامبر (۳ روز دیگر) انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG