لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

«محمد» از سوی ایران به اسکار ۲۰۱۶ معرفی شد


تصویری از فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی
تصویری از فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی

فیلم سینمایی «محمد» ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران در بخش فیلم «غیر انگلیسی زبان» به آکادمی اسکار معرفی شد.

این فیلم با نظر هیات انتخاب متشکل از چند سینماگر و کارشناس ایرانی شامل فرشته طائرپور، محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری نژاد، روح الله حسینی، شادمهر راستین، رسول صدرعاملی، محمدرضا هنرمند، آرش امینی و امیر اسفندیاری از میان ۱۰ اثر برگزیده شده است.

فیلم‌های «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی آثار فهرست اولیه هیات انتخاب برای معرفی به اسکار را تشکیل می‌دادند.

مجید مجیدی پیشتر و در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بچه‌های آسمان» توانسته بود در جمع ۵ فیلم نهایی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی حضور پیدا کند.

این سینماگر با پنج فیلم «بچه‌های آسمان»، «رنگ‌ خدا»، «باران»، «آواز گنجشک‌ها» و «محمد» رکورددار معرفی از سوی سینمای ایران به مراسم اسکار است و پس از او اصغر فرهادی با سه فیلم «درباره الی»،«جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و رضا میرکریمی هم با سه فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک»، «یه حبه قند» و «امروز» در رده بعدی قرار دارند.

حضور در جشنواره‌های جهانی و موفقیت در آنها از جمله ملاک‌های کشورها برای معرفی فیلم‌ها به اسکار است، اما فیلم سینمایی «محمد» تاکنون حضور جشنواره‌ای چندانی نداشته و فقط در جشنواره مونترال کانادا آن هم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شده است.

سینمای ایران تنها یکبار و در سال ۲۰۱۲ توانست اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را با فیلم «جدایی نادر از سیمین» از آن خود کند.

از میان فیلم‌هایی که از کشورهای مختلف برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی به اسکار معرفی می‌شوند، ۹ فیلم به مرحله نهایی می‌رسند و سپس ۵ فیلم از این میان، نامزد اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۶ خواهند شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه سال آینده میلادی در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG