لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

کری در دیدار با ظریف: باید راه حلی برای سوریه و یمن پیدا کرد


محمدجواد ظریف و جان کری روز شنبه در نیویورک دیدار وگفت‌و‌گو کردند.
محمدجواد ظریف و جان کری روز شنبه در نیویورک دیدار وگفت‌و‌گو کردند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه چهارم مهرماه در نیویورک دیدار وگفت‌و‌گو کردند. این نخستین دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا پس از توافق جامع اتمی یا برنامه اقدام مشترک (برجام) در وین است.

به گزارش رویترز، جان کری در یک کنفرانس خبری با حضور محمد جواد ظریف و قبل از آغاز گفت وگو با همتای ایرانی خود، نسبت به مذاکرات برای حل مسایل خاورمیانه در هفته جاری ابراز امیدواری کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «این هفته فرصت بزرگی است برای کشورهایی که می‌خواهند در حل برخی از مسایل بسیار بغرنج در منطقه خاورمیانه نقش ایفا کنند.»

جان کری همچنین تصریح کرده است: «ما به برقراری صلح نیازداریم ما باید در سوریه و یمن راه حلی به سمت جلو پیدا کنیم.»

وی افزوده است: «فکر می‌کنم فرصت‌های در این هفته وجود دارد، تا از طریق این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود.»

در حالی وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده‌اند که پیشتر یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفته بود که انتظار دارد مذاکره درباره سوریه، بخشی از دیدار جان کری و محمد جواد ظریف را به خود اختصاص دهد.

وندی شرمن، که از گفت‌وگوکننده‌های ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز بوده، روز شنبه گفت، آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درباره سوریه در راستای «منافع » دو کشور است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این گفته بود که او «فقط درباره مسائل هسته‌ای» به دولت ایران اجازه گفت‌وگو با آمریکا را داده است.

آقای خامنه‌ای تصریح کرده است که «در عرصه‌های دیگر ما اجازه‌ مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.»

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پیشتر از احتمال گفت‌وگو بین ایران و آمریکا بر سر مسائل مختلف خبر داده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه حسن روحانی، رئیس جمهور، برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده است.

«اجرای برجام الویت دارد»

این در حالی است محمد جواد ظریف نیر درکنفرانس خبری همراه با جان کری گفته است که الویت ایران گفت وگو درباره توافق هسته ای است.

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدورای کرده است با اجرای کامل توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی «بی اعتمادی ها» پایان یابد.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG