لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

دانشگاه تهران مسئول رسیدگی به وضعیت سد گتوند شد


نمایی از سد گتوند در استان خوزستان ایران
نمایی از سد گتوند در استان خوزستان ایران

حاشیه‌های سد بحث برانگیز گتوند آنطور که وزیر نیرو در ایران می‌گوید رو به پایان است و پس از واگذاری موضوع به موسسه آب دانشگاه تهران به زودی اظهارنظرهای رسمی تاثیر این سد بر رود کارون و محیط زیست خوزستان را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو روز شنبه، چهارم مهرماه گفته که بر اساس تصمیم‌گیری‌های اخیر در ‌‌نهایت اقدامات دانشگاه تهران به نتیجه رسید و تصمیم نهایی در زمینه تعیین و تکلیف سد گتوند اعلام شد.

آقای چیت چیان در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب ایران گفته که هیات دولت گروه ویژه‌ای را متشکل از اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای رسیدگی به مسئله سد گتوند بسیج کرد که در ‌‌نهایت این امر به دانشگاه تهران واگذار شد.

به گفته او پس از پیگیری‌های انجام شده اقدامات دانشگاه تهران به نتیجه رسید و تصمیم نهایی در این حوزه گرفته شد اما در حال حاضر این مسئله را بیش از این بازگو نمی‌کنم.

گتوند، سدی است که از روزهای نخست آبگیری با حاشیه دست به گریبان بود، نا‌اینکه پس از گزارش موسسه آب دانشگاه تهران در شورای عالی آب، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران تاکید کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت نیرو مساله سد گتوند که یکی از عوامل آلایندهٔ رودخانهٔ کارون است را بررسی کنند.

به گفته اسحاق جهانگیری، مشکلات استان خوزستان از جمله ریزگرد‌ها و مسائل مرتبط به سد گتوند و آلودگی رودخانه کارون نگرانی اساسی دولت است.

اظهارات معاون اول رییس‌جمهور درباره تاثیرگذاری گتوند بر آلایندگی کارون درحالی مطرح می‌شود که پیش‌تر بار‌ها مسئولان آب‌نیرو و مجموعه وزارت نیرو تاثیر منفی سد گتوند بر کیفیت آب کارون را رد کرده بودند.

این در حالیست که از زمان آبگیری گتوند تابحال اختلاف نظرهای بسیاری درباره تاثیرات این سد وجود داشته تا جایی که برخی کار‌شناسان محیط زیست می‌گفتند که فعالیت این سد باید متوقف شود.

حال وزیر نیرو معتقد است که سد گتوند میراثی از گذشته است و هر تصمیمی که دانشگاه تهران در این باره بگیرد، این وزارتخانه خود را موظف به اجرای آن می‌داند.

سد گتوند یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد.

سد گتوند آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلند‌ترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.

در ماه‌های اخیر انتقاد‌ها از تاثیر گتوند بر کیفیت آب کارون شدت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG