لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

افزایش قربانیان ایرانی حادثه منا؛ هیئت ایرانی هم‌چنان در انتظار ویزا


خبرگزاری فارس به نقل از حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت ایران، خبر داد که تا ساعت ۸ روز یک‌شنبه، پنجم مهر، تعداد قربانیان ایرانی حادثه «رمی جمرات» در عربستان به ۱۴۴ نفر، تعداد مجروحان به ۸۵ نفر و تعداد مفقودشدگان به ۳۲۳ نفر رسیده است.

گفته‌های آقای محمدی در حالی بیان شده است که، به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران، روز یک‌شنبه تعداد مجروحان این حادثه را ۱۰۲ نفر اعلام کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری، و مقامات دولت ایران دولت عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان «همکاری لازم» را ندارد.

در همین حال هیئت دولت ایران در روز جمعه در جلسه فوق‌العاده خود برای بررسی حادثه «رمی جمرات» در منا که روز پنج‌شنبه هفته گذشته رخ داد تصویب کرد که وزیر ارشاد به عنوان نماینده دولت به عربستان سعودی اعزام شود.

با این حال حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، شامگاه روز شنبه گذشته خبر داد که دولت عربستان سعودی هنوز برای هیئت ویژه جمهوری اسلامی ویزا صادر نکرده است.

روز شنبه همچنین ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که دولت عربستان سعودی به حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران، هم «اجازه» سفر به این کشور برای بررسی وضعیت مجروحان حادثه منا را نداده و «شرایط لازم را برای اعزام نیرو از ایران به منظور رسیدگی به مصدومان فراهم نکرده است».

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته انتقادات شدیدی را از دولت عربستان سعودی مطرح کرده‌اند و وزارت خارجه ایران روز شنبه برای سومین بار کاردار عربستان در تهران را احضار کرد.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یک‌شنبه تاکید کرد که «حکام عربستان به جای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند».

وی با تاکید بر این که «جهان اسلام باید برای این مسئله فکر کند» گفت که «این قضیه فراموش نخواهد شد و ملت‌ها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد».

روز یک‌شنبه همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، با اشاره به توضیحات وزیران کشور و ارشاد و همچنین حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه، در جلسه غیرعلنی مجلس گفت که دولت عربستان سعودی «سهل‌انگاری» کرده و به «موقع خدمات‌رسانی نشده و تدبیر لازم بعد از حادثه نداشته‌اند که جلوی تبعات آن را بگیرند».

اما در واکنش به سخنان مقامات ایرانی، عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، ضمن رد کردن اتهامات ایران در مورد حادثه «رمی جمرات» از ایران خواست تا از سیاسی کردن این حادثه خودداری کند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، برخی از کاربران شبکه‌های مجازی در عربستان و برخی از رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند که تعدادی از زائران ایرانی با حرکت خود برخلاف برنامه اعلام شده مسئول بروز حادثه «رمی جمرات» در منا بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، اما روز یک‌شنبه این ادعا‌ها را «به‌شدت» تکذیب کرد.

اما در همین حال روز شنبه ۲۰ بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خواستار برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت عربستان سعودی در روز یک‌شنبه، پنجم مهر، شده بودند.

اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد که وزارت کشور با برگزاری این تجمع مخالفت کرده و به همین دلیل «هیچ تجمعی از سوی دانشجویان بسیجی» برای حادثه منا برگزار نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG