لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

ارتش عراق: همکاری امنیتی روسیه، ایران و سوریه در بغداد


گزارش‌ها حکایت از پیوستن برخی شهروندان روسیه به گروه «حکومت اسلامی» یا داعش دارد
گزارش‌ها حکایت از پیوستن برخی شهروندان روسیه به گروه «حکومت اسلامی» یا داعش دارد

عراق اعلام کرد که این کشور با هدف مقابله با تهدیدات گروه حکومت اسلامی اقدام به همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با روسیه، ایران و سوریه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعیه فرماندهی ستاد مشترک ارتش عراق در روز شنبه، چهارم مهر، عنوان می‌کند که این همکاری‌ها به دنبال «افزایش نگرانی‌های روسیه از حضور هزاران تروریست از کشور روسیه که همراه با داعش دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زنند» انجام گرفته است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان از افزایش تحرکات نظامی روسیه در سوریه دارد، در عین حال که مسکو تلاش می‌کند غرب را به پذیرش حکومت بشار اسد در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی وادار بکند، خواسته‌ای که واشینگتن آن را رد کرده است.

رویترز می‌نویسد که حضور نظامی مسکو در عراق به معنای افزایش رقابت آن با واشینگتن است، در عین حال که ایران هم چهار سال پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، نفوذ خود را در این کشور به واسطه شبه نظامیان شیعی عراق افزایش داده است.

روسیه از سوی دیگر تلاش می‌کند با توجه به ادامه جنگ داخلی سوریه، ارتباطات دیپلماتیک خود را با ایالات متحده در این زمینه گسترش دهد.

در این شرایط مقامات غربی خبر داده‌اند که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، این هفته در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد تا راه‌حلی سیاسی برای سوریه پیدا کند. از جمله این مقامات، وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه از آمادگی دولت باراک اوباما برای گفت‌وگو با ایران درباره سوریه خبر داد.

در این راستا بخشی از گفت‌وگوهای روز شنبه جان کری با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک به حل بحران‌‌های خاورمیانه گذشت.

آقای کری در کنفرانس خبری مشترک خود با جواد ظریف اظهار داشت: «ما به برقراری صلح نیاز داریم، ما باید در سوریه و یمن راه‌حلی رو به جلو پیدا کنیم.»

جان کری پیش از این از مسکو و تهران خواسته بود که با استفاده از نفوذ خود بشار اسد را به پای میز مذاکره بیاورند.

XS
SM
MD
LG