لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

پوتین: همکاری نکردن با بشار اسد اشتباه بزرگی است


ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، همکاری نکردن با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

آقای پوتین که روز دوشنبه ششم مهر، پس از باراک اوباما، سخنرانی می‌کرد، گفت که «به نظر ما خودداری از همکاری با حکومت سوریه و نیروهای مسلح آن که دارند به شدت و رو در رو با تروریسم می‌جنگند، اشتباهی بزرگ است».

رئیس‌جمهور روسیه افزود که همه باید سرانجام ادعان کنند که «هیچ کس جز نیروهای مسلح سوریه و شبه‌نظامیان کُرد، واقعاً با گروه خلافت اسلامی و سایر تروریست‌ها در سوریه نمی‌جنگد».

سخنان پوتین در تضاد صریح با نظر باراک اوباما بود که پیش از او گفته بود آمریکا حاضر است با روسیه و ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه همکاری کند اما این موضوع باید کاملاً درک شود که «بعد از این همه خونریزی، بازگشت به وضع سابق امکان‌پذیر نیست».

آقای اوباما خواستار «گذار سیاسی مدیریت شده» در سوریه شده بود که ثمره آن کنار رفتن بشار اسد باشد.

مشابه همین سخنان روز دوشنبه از زبان رئیس‌جمهور فرانسه هم مورد تأکید قرار گرفت و او گفت که کشورش برای پایان دادن به بحران سوریه، حاضر به همکاری با ایران و روسیه است اما «تهران و مسکو باید بپذیرند که بشار اسد، بخشی از گذار سیاسی در سوریه نخواهد بود».

تأکید پوتین بر هماهنگی همه نیروها علیه داعش

ولادیمیر پوتین همچنین خواستار هماهنگی «همه نیروها» در شورای امنیت سازمان ملل برای جنگ با داعش و «سایر تروریست‌ها» شد.

او اضافه کرد که روسیه به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل طی چند روز آینده «نشستی را در سطح وزیران خارجه برای بررسی جامع تهدیدات در خاورمیانه» تشکیل خواهد داد.

ولادیمیر پوتین در زمینه دیگری به آنچه که «صدور دمکراسی» خواند، پرداخت.

او گفت که «نتیجه صدور به اصطلاح انقلاب‌های دمکراتیک، پیشرفت نیست بلکه بدتر شدن وضعیت در کشورهایی که است که مقصد آن است».

رئیس‌جمهور روسیه برای مثال به خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و گفت که در این مناطق قطعاً نیاز به تغییر است اما آنچه که در عمل رخ داده «ویرانی یکباره نهادهای دولتی و شیوه زندگی مردم به جای اصلاحات بوده است».

XS
SM
MD
LG