لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

روسیه حملات هوایی خود را در سوریه «آغاز کرده است»


نمایی از خیابان‌های خالی و ویران شده شهر تلبیسه در استان حمص سوریه
نمایی از خیابان‌های خالی و ویران شده شهر تلبیسه در استان حمص سوریه

یک مقام ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد روسیه حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفته که این حمله به اطراف شهر حمص صورت گرفته و مسکو یک ساعت پیش از انجام عملیات، این مسئله را به واشینگتن اطلاع داده است.

وی اظهار داشت که اطلاعات دریافتی، مقدماتی بوده و حاضر نشد تا جزئیات بیشتری بویژه در خصوص شمار حملات هوایی روسیه فاش کند.

رویترز می‌گوید که فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا نیز حاضر نشده است تا درباره این خبر اظهارنظر کند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی سوریه خبر داده که «هواپیماهای روسیه و سوریه امروز حملات متعددی را علیه مواضع تروریست‌ها در استان‌های حما، حمص و لاذقیه انجام دادند».

وزارت دفاع روسیه هم تایید کرده که حملات نظامی در سوریه آغاز شده است.

این نخستین اقدام نظامی روسیه در یک کشور جنگزدهِ دور از خاک خود، پس از تهاجم سال ۱۹۷۹ به افغانستان، است.

ولادیمیر پوتین گفته که این یک اقدام پیشدستانه است و هشدار داد که مسکو شبه‌نظامیان خلافت اسلامی را پیش از اینکه خود را به روسیه برسانند، زمینگیر خواهد کرد.

وی در یک اظهارنظر تلویزیونی تصریح کرد: «تنها راه صحیح برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی... اقدام پیشدستانه است؛ جنگ و نابودی جنگجویان و تروریست‌ها در نقاطی که هم اکنون به تصرف خود در آورده‌اند، نه اینکه منتظر باشیم تا آنها خود را به ما برسانند».

تنها راه صحیح برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی...اقدام پیشدستانه است؛ جنگ و نابودی جنگجویان و تروریست‌ها در نقاطی که هم اکنون به تصرف خود در آورده‌اند، نه اینکه منتظر باشیم تا آنها خود را به ما برسانند.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه

​اعلام این خبر در روزی صورت می‌گیرد که پارلمان روسیه اجازه استفاده از نیروی نظامی این کشور علیه شبه نظامیان گروه خلافت اسلامی (داعش) را در سوریه صادر و راه را برای دخالت نظامی مسکو در خاک نزدیکترین متحدش در خاورمیانه هموار کرد.

روسیه هم اکنون کارشناسان نظامی‌اش را به مرکز جدیدی در بغداد فرستاده است تا درباره حملات هوایی و عملیات زمینی در سوریه هماهنگی صورت گیرد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید قرار است از این مرکز برای تبادل اطلاعات پیرامون انجام حملات هوایی در سوریه استفاده شود.

با این حال، دمیتری پشکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، حاضر نشد تا درباره آغاز حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه اعلام نظر کند.

ایالات متحده آمریکا و متحدان آن از یکسال پیش در حال بمباران مواضع گروه خلافت اسلامی در سوریه و عراق هستند. فرانسه نیز از اوایل هفته جاری نخستین حملات هوایی خود را در سوریه انجام داد.

پارلمان روسیه با ۱۶۲ رای مثبت و بدون رای مخالف از اقدام نظامی در سوریه حمایت کرده است. این اجازه پس از آن صادر شد که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در نامه‌ای به همتای روس خود خواستار حمایت نظامی از دمشق در مبارزه با گروه خلافت اسلامی و سایر شبه نظامیان شد.

سرگئی ایوانف، رییس دفتر کاخ کرملین، در این زمینه گفته است: «ما به طور اخص در حال صحبت پیرامون سوریه هستیم و به دنبال دستیابی به اهداف سیاست خارجی یا بلندپروازی نیستیم... بلکه به طور ویژه دنبال تامین منافع ملی فدراسیون روسیه هستیم».

وی با این حال افزود که اقدام نظامی روسیه دائمی نخواهد بود و در یک ظرف زمانی مشخصی صورت خواهد گرفت.

آقای ایوانف تصریح کرد اجازه پارلمان به این معنی نیست که نیروی زمینی روسیه در سوریه وارد عمل خواهد شد.

وی افزود: «همان طور که رییس جمهور (روسیه) پیشتر گفته است، استفاده از نیروی زمینی از دستور کار خارج است. هدف عملیات نظامی ما به طور اخص، پشتیبانی هوایی از نیروهای دولتی سوریه در مبارزه با داعش است».

دمیتری پشکوف، سخنگوی پوتین، نیز گفته است مصوبه پارلمان به این معنی است که روسیه عملا تنها کشوری است که در «چارچوب قانونی» و بر اساس درخواست «رییس جمهوری قانونی سوریه» وارد عملیات نظامی در این کشور می‌شود.

آخرین باری که پارلمان روسیه مجوز اعزام نیروی نظامی به خارج از کشور را صادر کرد سال گذشته بود که بر اساس آن، مسکو شبه جزیره کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد.

XS
SM
MD
LG