لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

قشقاوی: رفتار سعودی‌ها بهتر شده، رسانه‌ها تندروی نکنند


حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

با گذشت چند روز از حادثه رمی جمرات و افزایش تنش بین ایران و عربستان بر سر کشته و ناپدید شدن شماری از اتباع ایرانی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که رفتار مقام‌های سعودی درباره پیگیری حادثه بهتر شده است.

به گفته حسن قشقاوی رفتار مقام‌های سعودی با ایرانی‌ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته‌اند، ندارد.

آقای قشقاوی در گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب شبکه دو تلویزیون ایران گفت: «هیئت ایرانی که به عربستان رفت، «نشست چند ساعته‌ای با همه دست اندرکاران حج داشته و گزارش خوبی دریافت کرده است.»

معاون کنسولی وزارت خارجه ایران همچنین درباره زمان ورود پیکر جان‌باختگان حادثه به ایران گفت که پیکر حدود ۱۳۰ زائر به دلیل آنکه در سردخانه بودند آماده انتقال است، اما به گفته او این کار نیاز به تعامل بیشتر سعودی‌ها دارد و شناسایی پیکر بقیه جان‌باختگان ایرانی به دلیل اینکه در کانتینر هستند، زمان‌بر است.

تندروی رسانه‌ها خلاف مصلحت است

اما آقای قشقاوی به عملکرد رسانه‌های داخلی هم در قبال این حادثه واکنش نشان داد و گفت که راهبرد رسانه‌ای ایران باید در مسیر بازگشت پیکر جان‌باختگان باشد و هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند، خلاف مصلحت است.

پیشتر برخی از رسانه‌های داخلی با اشاره به مفقود شدن سفیر پیشین ایران در بیروت و نیز شماری از افراد رده بالای سیاسی و نظامی در حادثه منا، این رویداد را به مفقود دیپلمات‌های ایرانی در لبنان تشبیه کرده و به اسرائیل نسبت داده بودند.

خبر مفقود شدن شماری از افراد رده بالای جمهوری اسلامی در حادثه منا، روز سه‌شنبه از سوی علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی مطرح و او خواهان آن شد که عربستان باید برای پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌های داخلی در مورد مفقود شدن شماری از چهره‌های «رده بالای ایرانی» در حادثه منا با واکنش مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری هم روبه‌رو شده بود و او روز سه‌شنبه گفت که برخی ادعاها درباره دخالت موساد (سازمان امنیت و اطلاعات اسرائیل) در حادثه منا «فرافکنی و عملیات روانی ایادی تزویر» است.

روز چهارشنبه اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که ربودن برخی فرماندهان نظامی و حکومتی در حادثه منا «تحلیل ذهنی و غیرواقعی» است.

آقای شمخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر ربوده شدن غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران و برخی فرماندهان سپاه پاسداران در حادثه منا،گفت: «این‌گونه نیست که این حادثه تعمدی باشد و بیشتر ناشی از بی‌کفایتی و ناکارآمدی سیستم‌های مدیریتی بوده است».

علاوه بر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان، رسانه‌های ایران از علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران، به عنوان یکی دیگر از افراد ارشد، مفقود شده در حادثه منا نام برده‌اند.

برخی از وب‌سایت‌های خبری نیز به نام‌هایی همچون حسن دانش، فؤاد مشغلی، عمار میرانصاری و سیدحسن حسنی به عنوان نیروهای ارشد سپاه پاسداران که در حادثه رمی جمرات مفقود شده‌اند، اشاره کرده‌اند.

درباره سرنوشت مفقودان روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه گفت که سفیر سابق ایران در لبنان کماکان جز مفقودان حادثه مناست و افزود که تلاش‌ها برای تعیین وضعیت اقای رکن‌آبادی و مفقودان حادثه منا ادامه دارد.

حادثه منا چنانچه ریاض اعلام کرده به مرگ حدود ۸۰۰ زائر در شهر مکه منجر شده که دست‌کم ۲۳۹ نفر از این قربانیان ایرانی هستند. ۲۴۱ زائر ایرانی نیز همچنان مفقود هستند که مقام‌های ایران این آمار را شاهدی برای بیشتر بودن تعداد قربانیان حادثه تا حدود هزار و پانصد تن می‌دانند.

XS
SM
MD
LG