لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

بر افراشتن پرچم فلسطین در مقر سازمان ملل متحد


بوسه محمود عباس بر پرچم فلسطین پیش از مراسم برافراشتن پرچم در مقر سازمان ملل
بوسه محمود عباس بر پرچم فلسطین پیش از مراسم برافراشتن پرچم در مقر سازمان ملل

پرچم فلسطین، روز چهارشنبه در پی سخنرانی محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین در مجمع عمومی ملل متحد، طی مراسمی برای اولین بار به جمع پرچم کشورها در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک پیوست.

محمود عباس در سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل متحد خواهان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و حمایت ملل متحد از مردم فلسطین شد.

پرچم فلسطین، روز چهارشنبه در حالی برای نخستین بار در ردیف پرچم کشورها در سازمان ملل قرار گرفت که پیش از آن محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل متحد گفت، فلسطین شایسته عضویت کامل و شناسایی چون یک کشور در سازمان ملل است.

محمود عباس گفت که بخاطر ادامه شهرکسازیهای اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی، دیگر مقید به توافقنامه‌های امضا شده با اسرائیل نیست.

رهبر ۸۰ ساله تشکیلات فلسطینی اظهار داشت: خودداری اسرائیل از متعهدشدن به توافقنامه‌های امضا شده، حاکمیتی بدون قدرت‌ واقعی به آنها تحویل داده است.

وی گفت: «تا وقتی که اسرائیل از توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی و آزادی چهارمین گروه زندانیان فلسطینی طبق توافقات، خودداری می‌کند، گزینه‌ای برای فلسطینیان باقی نمی‌گذارد جز اینکه تأکید کنند که فلسطینیان تنها طرفی نخواهند بود که به اجرای این توافقنامه‌ها متعهد خواهند ماند در حالی که اسرائیل به طور دنباله‌دار آنها را نقض می‌کند».

محمود عباس ادامه داد: «از این رو اعلام می‌کنند که نمی‌توانند محدود به این توافقنامه‌ها بمانند و اینکه اسرائیل باید مسئولیت‌هایش را به عنوان یک قدرت اشغالی برعهده گیرد».

رئیس دولت خودگردان فلسطین در سخنرانی‌اش، اسرائیل را به «تهاجمات سازمان‌یافته مکرر به مسجدالاقصی با هدف تحمیل واقعیتی جدید» متهم و اخطار کرد که چنین اقداماتی وضعیتی انفجارآمیز به وجود می‌آورد.

درگیری‌ها در هفته‌های اخیر بین نیروهای اسرائیل و فلسطینیان در محوطه حساس مسجدالاقصی در بیت‌المقدس، تنش‌ها را بالا برده و محمود عباس را بر آن داشته است تا نسبت به امکان وقوع انتفاضه سوم هشدار دهد.

محمود عباس با بیان اینکه «هدر دادن زمان در مذاکرات به خاطر مذاکرات، دیگر مفید نیست، اعلام کرد که «آنچه لازم است، تجهیز تلاش‌های بین‌المللی جهت نظارت بر پایان اَشغال، همسو با قطعنامه‌های بین‌المللی است».

رئیس دولت خودگردان فلسطین افزود، «تا آن زمان از سازمان ملل می‌خواهد طبق قانون انسان‌دوستانه بین‌الملل از مردم فلسطین مراقبت بین‌المللی کند».

در واکنش به سخنرانی محمود عباس، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای، سخنان وی را فریبکارانه و محرک ناآرامی در خاورمیانه دانست.

نخست‌وزیر اسرائیل که قرار است روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، در بیانیه‌اش آورده است که انتظار دارد و از تشکیلات خودگردان و کسی که ریاستش را دارد می‌خواهد مسئولانه عمل کند و پیشنهاد نخست‌وزیر اسرائیل برای مذاکرات مستقیمِ بدون پیش‌شرط را بپذیرد.

در مراسم برافراشتن پرچم فلسطین در میان پرچم کشورهای عضو سازمان ملل، رئیس دولت خودگردان فلسطین، این واقعه را یک «لحظه تاریخی» و یک «روز افتخارآمیز» خواند.

بیست روز پیش، در ۱۰ سپتامبر، مجمع عمومی ملل متحد با ۱۱۹ رأی موافق،‌ ۴۵ رأی ممتنع و ۸ رأی مخالف برافراشته شدن پرچم فلسطین و قرار گرفتنش در ردیف پرچم کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG