لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

بحرین با احضار سفیر خود در تهران، کاردار ایران را اخراج کرد


یک روز پس از انتشار گزارش وزارت کشور بحرین در مورد «کشف یک کارگاه ساخت بمب» در نزدیکی پایتخت این کشور و دستگیری چند مظنون به همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران در این ارتباط، منامه سفیر خود را از تهران فراخواند.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه نهم مهرماه در گزارشی به نقل از خبرگزاری دولتی بحرین، نوشت که دولت این کشور علاوه بر فراخواندن سفیر خود از تهران، کاردار ایران در منامه را «عنصر نامطلوب» خوانده و به او ۷۲ ساعت فرصت داده که خاک این کشور را ترک کند.

کاردار ایران در منامه، محمدرضا بابایی است که بر اساس وب‌سایت وزارت خارجه ایران، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده روابط بین‌الملل وابسته به وزارت خارجه ایران گذرانده است.

آقای بابایی به تازگی در اعتراض به به سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به وزارت خارجه بحرین احضار شده بود.

وزارت کشور بحرین روز چهارشنبه از کشف یک کارگاه بزرگ ساخت بمب در روستای «نویدرات» در جنوب منامه و دستگیری تعدادی مظنون «مرتبط با نیروی قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر داد.

این گزارش همچنین حاکی از کشف یک و نیم تن مواد منفجره پرقدرت در این کارگاه بود و در پی آن رئیس پلیس بحرین، مسئولیت این کارگاه را متوجه جمهوری اسلامی ایران دانست.

روابط ایران و بحرین همواره در سال‌های اخیر پرتنش بوده است و حکومت بحرین در سال‌های اخیر به دفعات مدعی کشف «توطئه‌ها»یی شده که به گفته این کشور پادشاهی، توسط جمهوری اسلامی و به خصوص نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، برنامه‌ریزی شده است.

این کشور حاشیه خلیج فارس، در سال ۲۰۱۱ شاهد موجی از اعتراض‌ها از سوی اکثریت شیعه‌‌مذهب بحرین بود که خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور بودند.

دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان و همچنین حمایت از اقدامات تروریستی در این کشور متهم می‌کند، اتهامی که همواره از سوی تهران رد شده است.

XS
SM
MD
LG