لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

«حکومت اسلامی» یک بنای تاریخی دیگر را در پالمیرا «منفجر کرد»


عکسی از «طاق نصرت» یا «طاق پیروزی» در شهر پالمیرا (تدمر)
عکسی از «طاق نصرت» یا «طاق پیروزی» در شهر پالمیرا (تدمر)

رییس سازمان میراث باستانی سوریه گفته است، گروه حکومت اسلامی، داعش، یک بنای تاریخی دیگر به نام «طاق نصرت» را در محوطه شهر باستانی پالمیرا (تدمر) تخریب کرده است.

مأمون عبدالکریم، رییس سازمان میراث باستانی سوریه، روز یکشنبه ۱۲ مهرماه به خبرگزاری رویترز گفته است، منابعی مطلع در شهر پالمیرا تایید کرده‌اند که بنای تاریخی «طاق نصرت» (طاق پیروز) توسط گروه خلافت اسلامی تخریب شده است.

گروه حکومت اسلامی پیشتر دو معبد تاریخی در محوطه باستانی شهر پالمیرا را منفجر کرد.

معبد «بل»، که بزرگ‌ترین معبد باستانی در خاورمیانه به شمار می‌رفت، و معبد باستانی «بعل شمین» دو معبدی بودند که توسط این گروه افراطی تخریب شدند.

سازمان یونسکو تخریب این معبد ها را «جنایتی جنگی» با هدف از میان بردن نماد‌ها و آثار فرهنگی سوریه توصیف کرده بود.

نیروهای دولتی در اواخر اردیبهشت سال جاری کنترل این منطقه را از دست دادند. از زمان تسلط گروه حکومت اسلامی بر این منطقه باستانی، گزارش‌هایی در خصوص تخریب و غارت این بناهای تاریخی منتشر شده است.

مأمون عبدالکریم گفته است: اگر این محوطه همچنان در دست این گروه باقی بماند تمام آثار باستانی این محوطه از بین خواهند رفت.

رییس سازمان میراث باستانی سوریه اضافه کرده است: «اکنون آن‌ها فقط تخریب می‌کنند. این اقدامات انتقامجویانه دیگر دلایل ایدئولوژیک (و مذهبی) ندارد چرا که اکنون بناهایی را تخریب می‌کنند که اصلا با مذهب ارتباطی ندارند.»

به گزارش رویترز، سازمان یونسکو محوطه باستانی شهر پالمیرا را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی باستانی جهانی می‌داند و از آن به مثابه تبلور چندین تمدن یاد می‌کند.

آثار باستانی شهر پالميرا متعلق به دوران رم باستان با قدمتی بيش از دو هزار سال است.

XS
SM
MD
LG