لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

وزارت دفاع افغانستان: قندوز به طور کامل از طالبان پاکسازی شد


این تصویر یکی از میادین شهر قندوز را، پس از تصرف به دست نیروهای دولتی نشان می‌دهد.
این تصویر یکی از میادین شهر قندوز را، پس از تصرف به دست نیروهای دولتی نشان می‌دهد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که شهر قندوز «به طور کامل» از وجود شبه‌نظامیان طالبان پاکسازی شده است. این وزارتخانه همچنین از کشته شدن نزدیک به ۱۵۰ مخالف مسلح در جریان عملیان پاکسازی در ۱۱ ولایت افغانستان خبر داده است.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، دوشنبه ۱۳ مهر به رادیو آزادی (بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) گفته است که وضعیت در شهر قندوز به حالت عادی برگشته و مردم به سر کار‌هایشان بازگشته‌اند.

این مقام مسئول در وزارت دفاع افغانستان همچنین گفته است که در درگیری میان نیروهای افغان و مخالفان مسلح در فاریاب، یکی دیگر از ولایت‌های شمالی افغانستان، بیش از ۸۰ مخالف مسلح کشته شده‌اند.

او که گفت که در حال حاضر در ۱۱ ولایت افغانستان از جمله بدخشان، قندوز، فاریاب، سرپل و ننگرهار عملیات پاکسازی مخالفان مسلح جریان دارد و در نتیجه آن در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۱۵۰ مخالف مسلح کشته شده‌اند.

شهر قندوز که با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال افغانستان قرار دارد، دوشنبه هفته گذشته به دست شبه نظامیان طالبان سقوط کرد.

حکومت افغانستان صبح روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغان این شهر را دوباره تصرف کرده‌اند؛ با وجود این، مقام‌های رسمی افغانستان تا دوشنبه ۱۲ مهر از ادامه عملیات کماندو‌ها برای پاکسازی این شهر خبر می‌دادند.

شهر قندوز در یک هفته گذشته، شاهد درگیری‌های شدید و نا‌امنی گسترده بوده و گزارش‌ها از آوارگی هزاران نفر از ساکنان آن خبر می‌دهند.

در عین حال در جریان یکی از تلاش‌های روزهای اخیر برای بازپس‌گیری قندوز، بامداد روز شنبه بیمارستانی در شهر قندوز که پزشکان بدون مرز در آن مشغول به مداوای بیماران بودند، هدف حمله هوایی قرار گرفت.

پس از این رویداد رئیس‌جمهور آمریکا با ابراز همدردی با قربانیان این حادثه گفت، پیش از هرگونه قضاوت در این خصوص منتظر تحقیق کامل وزارت دفاع آمریکا خواهد ماند.

اما در مقابل سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای با «جنایت جنگی» خواندن این حمله هوایی، گفت که تحقیق آمریکا به تنهایی درمورد این حادثه کافی نیست.

«حمایت پاکستان؛ عمل ناامنی‌ها»

در همین روز، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان تأکید کرد که «حمایت پاکستان از تروریسم، عامل اصلی ناامنی‌ها» در افغانستان است.

آقای عبدالله در آغاز جلسه دوشنبه شورای وزیران افغانستان گفت که این موضوع را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مقام‌های پاکستانی نیز مطرح کرده است.

رئیس اجرایی حکومت افغانستان ادامه داد که «به همه جهان معلوم شده که مراکز اصلی تروریستان در کجا است و این مسئله نیاز به ثبوت ندارد».

او همچنین بدون اشاره به نام خاصی افزود که برخی از «تریبون دولت» برای توجیه جنایت مخالفات مسلح استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنند که در مورد جنایت‌های طالبان «پرده‌پوشی شود».

عبدالله عبدالله همچنین با انتقاد از عملکرد حکومت افغانستان گفت که تصرف قندوز «یک توطئه» بود و حکومت «وظیفه خود را به درستی انجام نداده است».

XS
SM
MD
LG