لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

انتقاد چند نماینده اصولگرا از ارجاع طرح برجام به کمیسیون امنیت ملی


قرائت گزارش کمیسیون برجام، و نیز ارجاع طرح برجام به کمیسیون امنیت ملی، اختلاف نظر‌هایی را در میان اصولگرایان مجلس برانگیخته است.
قرائت گزارش کمیسیون برجام، و نیز ارجاع طرح برجام به کمیسیون امنیت ملی، اختلاف نظر‌هایی را در میان اصولگرایان مجلس برانگیخته است.

پس از آنکه هیئت رئیسه مجلس ایران، طرح یک فوریتی برجام را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داد، چند نماینده مجلس با انتقاد از این اقدام ابراز نظر کرده‌اند که بررسی این طرح باید در کمیسیون برجام انجام شود.

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه صحنه رأی‌گیری در مورد دو فوریت طرحی بود که به دولت اجازه می‌داد با رعایت برخی از چارچوب‌ها به اجرای توافق هسته‌ای بپردازد، اما دو فوریت این طرح رأی کافی نیاورد و این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع کرد.

با این همه ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی، و همچنین بیانیه چند نماینده مجلس در مخالفت با گزارش نهایی کمیسیون برجام، اختلاف نظر‌هایی را در میان نمایندگان طیف اصولگرا برانگیخته است.

چند نماینده مجلس که همگی از مخالفان یا منتقدان توافق هسته‌ای هستند، از این اقدام هیئت رئیسه انتقاد کرده و ابزار عقیده کرده‌اند که این طرح باید در کمیسیون ویژه برجام بررسی می‌شد.

از جمله محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است که «این طرح باید به کارشناسی‌ترین کمیسیون مجلس در خصوص برجام ارجاع شود تا شائبه دوگانگی در مجلس ایجاد نشود».

آقای دهقان ابراز عقیده کرده که از آنجا که کمیسیون برجام در مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۵۰ ساعت در خصوص متن برجام به صورت رسمی جلسه گذاشته و بیش از ۴۰ روز حتی در روزهای تعطیلات تابستانی مجلس در مورد این سند وقت صرف کرده است، ‌کمیسیون صالح برای رسیدگی به طرح یک فوریتی، «کمیسیون ویژه برجام» است.

این نماینده عضو فراکسیون اصولگرایان به خبرگزاری مهر گفته است که «ارجاع طرح مربوط به برجام به کمیسیونی غیر از کمیسیون برجام منطبق با رویه و عرف گذشته مجلس تلقی نمی‌شود».

دو فراکسیون عمده نمایندگان طیف اصولگرا در مجلس، یعنی «فراکسیون اصولگرایان» و «فراکسیون رهروان ولایت» بر سر چگونگی ارائه طرح برجام اختلاف نظر داشتند و در حالی که انتظار می‌رفت جلسه هفته گذشته نمایندگان این دو فراکسیون به توافق بر سر طرح برجام بینجامد اما آنچه از سوی کاظم جلالی «وفادار نبودن فراکسیون اصولگرایان به گفت‌وگو» توصیف شد، باعث شد که بر خلاف پیش‌بینی‌ها دو فوریت طرح برجام رأی نیاورد.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، روز یکشنبه به خبرگزاری ایرنا گفته بود که نمایندگان فراکسیون اصولگرایان، یعنی علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی و مهرداد بذرپاش، رأی این فراکسیون به دو فوریت طرح برجام را مشروط به قرائت گزارش کمیسیون برجام در صحن مجلس کردند اما «علیرغم توافق انجام شده به طرح دو فوریتی رأی ندادند».

اما مهرداد بذرپاش از اعضای اصول‌گرای کمیسیون برجام هم در گفت‌وگو با مهر، اقدام هیئت رئیسه در ارجاع طرح برجام به کمیسیون امنیت ملی را «غیرکارشناسی» خوانده، و خواستار آن شده که هیئت رئیسه در این «تصمیم غلط» تجدید نظر کند.

استدلال آقای بذرپاش هم آن است که کمیسیون ویژه «مدت زیادی است» که در حال بررسی برجام است، و بنابراین «صلاحیت رسیدگی به طرح یک‌فوریتی» نیز با این کمیسیون است.

این نماینده عضو جبهه پایداری این گونه از هیئت رئیس مجلس انتقاد کرده است که «متأسفانه برخی عادت دارند هر زمان گزارش و یا اقدامی به نفع گرایش سیاسی‌شان باشد آن را عادلانه و درست بدانند و هر گاه گزارش به ضرر گرایش سیاسی‌شان باشد آن را سیاسی و غیرکارشناسی بدانند».

«رفتار دیکتاتورمآبانه»

در پاسخ به انتقادها از «گزارش یک سویه» کمیسیون ویژه برجام، اما حسین نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون مدعی است که «بند بند گزارش کمیسیون برجام در صحن کمیسیون رأی‌گیری و تصویب شده» ولی برخی نمایندگان «اگر نظر خودشان تأمین نشود، اساس کار را زیر سؤال می‌برند».

او به خبرگزاری مهر گفته است که نظرات کسانی مثل علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت‌پور، عباسعلی منصوری و وحید احمدی در کمیته‌های مختلف کمیسیون ویژه «دریافت شده» و پس از تجمیع گزارش کمیته‌های مختلف با یکدیگر گزارش نهایی تدوین شده است.

او همچنین به اصلاح‌طلبان حمله کرده و گفته است که «من واقعاً از برخی دوستان به ویژه از اصلاح‌طلبان تعجب می‌کنم که ادعای دموکراسی و پایبندی به اصول دموکراتیک دارند ولی دیکتاتورترین آدم‌ها هستند و دیکتاتورمآبانه عمل می‌کنند؛ به گونه‌ای که اگر نظر خودشان تأمین نشود، اساس کار را زیر سؤال می‌برند».

محمد کوثری، دیگر نماینده فراکسیون اصولگرایان در کمیسیون ویژه برجام، هم به بیانیه پنج عضو کمیسیون برجام در مخالفت با گزارش «پر افتخار و متقن» این کمیسیون انتقاد کرده و آن را «غیرمنطقی و غیر اخلاقی» خوانده است.

پنج نماینده عضو کمیسیون ویژه برجام، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای گزارش نهایی کمیسیون برجام را گزارشی «یکسونگر» خواندند که «منطبق بر منافع ملی نبوده و آثار مثبت این توافق را نادیده گرفته است».

این نمایندگان یادآور شدند که گزارش نهایی که در صحن مجلس قرائت شد براساس گفتمانی است که «از ابتدا مخالف برجام بود».

از این نمایندگان معترض به گزارش برجام، مسعود پزشکیان و غلامرضا تاج‌گردون از اقلیت اصلاح‌طلب مجلس به شمار می‌آیند، اما سه نماینده دیگر یعنی علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت‌پور، و عباسعلی منصوری آرانی، از اعضای فراکسیون اصولگرای «رهروان ولایت» هستند که حامی دو فوریت طرح برجام بود.

هر این نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که اکنون مسئول بررسی طرح برجام است عضویت دارند. کمیسیون کلیدی که ریاست آن با علاءالدین بروجردی است و منصور حقیقت‌پور هم نایب رئیس آن است.

XS
SM
MD
LG