لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

وزیر دفاع آمریکا سقوط موشک‌های روسی در خاک ایران را تایید کرد


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع آمریکا روز جمعه ۱۷ مهر اعلام کرد بر اساس نشانه‌هایی که در دست دارد، چهار موشک کروز روسیه به دلیل بروز اختلال در عملکردشان به جای سوریه در خاک ایران فرود آمده‌اند.

اشتون کارتر که در لندن به سر می‌برد در نشست خبری مشترک با مایکل فالون، همتای بریتانیایی‌اش، گفت، چهار فروند از ۲۶ موشک کروز پرتاب‌شده روسیه به دلیل بروز نقص فنی، در میانه راه متوقف شده و در خاک ایران سقوط کرده‌اند.

این نخستین اظهارنظر رسمی و عمومی یک مقام آمریکایی درباره فرودآمدن شماری از موشک‌های روسی پرتاب شده به سوی اهدافی در سوریه است که با انحراف از مقصد خود در خاک ایران فرود آمده‌اند.

پیش از این در روز پنج شنبه، برخی خبرگزاری‌ها به نقل از منابع آگاه یا مقام‌هایی که نامی از آنان برده نشده بود، گزارش‌های تایید نشده‌ای از سقوط موشک‌های روسی در خاک ایران منتشر کرده‌ بودند.

مقام‌های روسی در واکنش به انتشار این اخبار، ضمن تکذیب آنها، اعلام کرده‌بودند که موشک‌های پرتاب‌شده در سوریه به اهداف مورد نظر، اصابت کرده‌اند.

در مقابل در ایران، مسوولان رسمی از تایید یا تکذیب این اخبار و گزارش‌ها خودداری کرده‌اند و تنها خبرگزاری فرانسه نقل قولی از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، منتشر کرده است که در آن خانم افخم گفته است این اطلاعات را «تایید نمی‌کنیم».

در همین حال، کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که ایران به طور رسمی گزارش‌های مربوط به سقوط موشک‌های کروز روسیه در خاک خود را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، دیمیتری پشکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سقوط این موشک‌ها در خاک ایران گفت: «این مهم نیست که کرملین چه واکنشی نشان می‌دهد، مهم این است که ایران چگونه با این موضوع برخورد کرده است، و آن‌ها این خبر را تکذیب کرده‌اند».

این مقام روسی اشاره نکرده که این تکذیبیه از سوی چه مقام یا دستگاه رسمی دولت ایران صورت گرفته است.

در حالی که مقام‌های رسمی ایران در برابر انتشار این اخبار سکوت کرده‌اند، برخی از وب‌سایت‌های خبری محلی در شمال و شمال غرب ایران از دیده شدن اشیای پرنده ناشناس یا شنیده‌شدن صدای مهیب انفجار در این نواحی گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند.

ناوهای روسیه در دریای خزر روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه را با موشک‌های کروز هدف قرار دادند و همزمان آمریکا اعلام کرد که در مقابله با گروه حکومت اسلامی با روسیه همکاری نخواهد کرد.

گزارش خبرگزاری‌های روسی در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که ناوهای جنگی این کشور ۲۶ موشک کروز به سمت ۱۱ هدف در خاک سوریه شلیک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG