لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

رویترز: هشدار آمریکا به دولت‌ها و بانک‌ها درباره پابرجایی تحریم‌های ایران


بازار خرید و فروش ارز در تهران
بازار خرید و فروش ارز در تهران

منابع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند، دولت باراک اوباما به دولت‌های جهان و همچنین بانک‌های آمریکایی یادآوری کرده است که تحریم‌های علیه ایران همچنان پا برجاست و هشدار داده است که شرکت‌های غربی تا پیش از اجرای کامل توافق هسته‌ای برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و دیگر بخش‌های اقتصاد ایران شتاب نکنند.

منابع دیپلماتیک دولتی به رویترز گفته‌اند: وزارت امور خارجه در یک پیام کابلی به سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان خواسته است تا تاکید کنند که هنوز تحریم‌های ایران پابرجاست.

یک منبع دیپلماتیک مستقر در لندن به رویترز گفته است: دولت آمریکا می‌خواهد به کشورهای مختلف بگوید برای معامله با ایران پیش از موعد مقرر پیش دستی نکرده و اقدام نکنند.

در همین حال یک منبع مطلع در دولت باراک اوباما به رویترز گفته است که وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی این پیام را برای سفارتخانه های خود در سراسر جهان مخابره کرده ست.

به گزارش رویترز، زمان رفع کامل تحریم‌های علیه ایران مشخص نیست، ولی برخی از کار‌شناسان می‌گویند در صورت اثبات پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وین یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام برخی معاملات مالی با ایران در سال آینده میلادی میسر خواهد بود.

یک مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: دولت (آمریکا) به طور مرتب با کشور‌ها، بخش خصوصی و سهامداران در خصوص مفاد برنامه (توافق ایران) در تماس و رایزنی است.

این مقام آمریکایی که اجازه اظهار نظر علنی درباره توافق با ایران را نداشت، همچنین گفته است: علاوه مخابره پیام در خصوص پا برجایی تحریم‌ها توسط وزارت امور خارجه، مقام‌های دولت آمریکا مذاکراتی را با مدیران اجرایی بانک‌ها و شرکت‌های نفتی در واشینگتن و نیویورک داشته‌اند.

از زمان توافق هسته ای در وین، تاکنون هیات های بلندپایه اقتصادی از کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا به ایران سفر کرده اند.

گزارش ها حاکی است که طی این مدت شرکت های مهم نفتی جهان مانند «رویال داچ شل»، توتال فرانسه و آنی ایتالیا در سطح بالایی با مقام های نفتی ایران مذاکره کرده اند.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

مجلس ایران هنوز این توافق را تصویب یا رد نکرده است. مجلس شورای اسلامی تا ۲۶ مهرماه فرصت دارد نظر نهایی خود را در خصوص توافق هسته‌ای اعلام کند.

XS
SM
MD
LG