لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

روسیه با ایران در مورد «ائتلاف علیه تروریست‌ها» مشورت کرده است


علی لاریجانی می‌گوید که روسیه پیش از عملیات در سوریه با ایران درباره «ائتلافی برای مبارزه با تروریست‌ها» با ایران مشورت کرده و محسن رضایی از هم همفکری ایران، روسیه، سوریه و عراق برای «مبارزه با داعش» خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران ایران، روز شنبه ۱۸ مهر، گفت که ائتلاف چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و عراق «دائمی» نشده است و «فقط برای مبارزه با داعش است اما جلساتی نیز بین این چهار کشور بوده است».

آقای رضایی روز جمعه ۱۰ مهر، نیز گفته بود که روسیه «به طور جدی» در سوریه «وارد شده است و احتمال دارد در عراق هم به نفع دولت این کشور وارد شود».

روسیه از روز چهارشنبه هشتم مهر، حملات هوایی خود را به گروه‌های شبه نظامی مخالف رژیم دمشق در استان‌های حماه، حمص و ادلب آغاز کرده که این اقدام، انتقاد آمریکا و متحدان غربی‌اش را برانگیخته است.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از این اقدام روسیه حمایت کرده و آن را «گامی در راستای مبارزه علیه تروریسم و بحران ناشی از آن در منطقه» خوانده است.

درهمین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، خبر داد که روسیه قبل از این اقدامات درباره «ائتلافی برای مبارزه با تروریست‌ها» با ایران «مشورت کرده است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای لاریجانی در کنفرانسی مطبوعاتی، پس از دیدار با رئیس مجلس سنای لهستان، گفته است که قضاوت در مورد عملیات نظامی روسیه در سوریه «زود است» اما این حملات تاکنون «با دقت نظر انجام شده است».

روسیه و ایران دو متحد اصلی نظام بشار اسد در سوریه هستند، و همفکری آنها در مورد سوریه در شرایطی است که ایران به تازگی تأیید کرد که یک فرمانده ارشدش، حین انجام «مأموریت مستشاری» در حومه حلب کشته شده است.

حلب در حال حاضر یکی از نقاط اصلی رودررویی نیروهای دولتی سوریه با شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد است، و در هفته گذشته، چندین نقطه از آن با موشک‌های کروز روسیه هدف قرار گرفته بود.

موشک‌هایی که وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه در یک نشست خبری با همتای بریتانیایی‌اش، گفت که چهار فروند از آنها موشک در نیمه راه رسیدن به سوریه، در خاک ایران «احتمالاً به دلیل نقص فنی» سقوط کرده‌اند.

ایران این گزارش را از زبان مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، رد کرده است.

در عین حال در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد دومین سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران به روسیه، در حالی منتشر شد که اخبار منتشر شده در مورد رایزنی‌های پیشین او در مسکو با انتقادهای آمریکا مواجه شده بود.

ایران و روسیه گزارش‌ها درباره این سفر را رد کردند.

در عین حال رویترز روز نهم مهر در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که صد‌ها نظامی ایران ظرف ۱۰ روز گذشته وارد خاک سوریه شده‌اند تا در یک عملیات زمینی گسترده و با پشتیبانی هوایی روسیه علیه مخالفان بشار اسد شرکت کنند.

گزارشی که آن هم، یک روز بعد در خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «یک مقام عالی رتبه سیاسی» که نام او ذکر نشده بود، تکذیب شد.

XS
SM
MD
LG