لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

وسعت کانون های ریزگرد در خوزستان «بیش از ۶۰۰ هزار هکتار» است


شهر اهواز
شهر اهواز

مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، وسعت کانون های ریزگرد در خوزستان را بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عنوان کرده و گفته است: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز به دلیل کم آبی در آستانه تبدیل به کانون گرد و غبار هستند.

ضیاءالدین شعاعی، می‌گوید، شدت طوفان های گرد و غبار در استان خوزستان در بهمن ماه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب و به حدی بوده است که اندازه گیری آن «در توان دستگاههای سنجش آلودگی هوا نبود.»

پیش از این خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مقامات سازمان محیط زیست، حد مجاز آلودگی هوا را ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرده بود.

مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست روز دوشنبه، ۲۰ مهر، نسبت به افزایش کانونهای گرد وغبار در استان خوزستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ضیاءالدین شعاعی گفت که شدت طوفانهای گرد و غبار در بهمن ماه سال گذشته در استان خوزستان و شهر اهواز «به قدری بود که اندازه گیری آن در توان دستگاههای سنجش آلودگی هوا نبود.»

به گفته آقای شعاعی، این دستگاه‌ها توان اندازه گیری گرد و غبار تا ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب را دارند.

این مقام سازمان محیط زیست اشارهای به میزان گرد و غبار در استان خوزستان در بهمن ماه سال گذشته نکرده است.

آقای شعاعی تاکید کرد که «تداوم و استمرار» گرد و غبار در اهواز به صورتی است که «نمی‌توان تعطیلی اعلام و به شهر‌ها شوک وارد کرد.»

استان خوزستان و شهرهای اصلی آن مانند اهواز از سال ۹۳ بار‌ها با بحران شدید گرد وغبار مواجه بود که به تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و اعتراضهای جمعی مردم برخی از این شهر‌ها انجامیده است.

خبرگزاری خبر آنلاین ۱۸ شهریور در گزارشی نوشته بود که استاندارد جهانی برای آلودگی هوا، رسیدن گردوغبار در هوا به ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است ولی در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف شده که بر اساس آن اگر غلظت گردوغبار به دو هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد مدارس مقطع ابتدایی، اگر به سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بالای سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاههای دولتی تعطیل می‌شوند.

درهمین حال آقای شعاعی، وسعت کانون های ریزگرد در خوزستان را بیش از ۶۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز به دلیل کم آبی در آستانه تبدیل شدن به «کانون گرد و غبار» هستند.

وی با اشاره به کاهش ۶۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت اراضی خوزستان در امسال و به دلیل کم آبی تاکید کرد که این اراضی «قطعا به منشاء داخلی گرد و غبار اضافه می‌شود.»

به گفته آقای شعاعی، خوزستان هیجدهمین سال خشکسالی را می‌گذراند و با استمرار خشکسالی، گرد و غبار به «بحران» تبدیل شده است.

در آمارهای سازمانهای دولتی از جمله آمار اداره کل آبخیز داری و منابع طبیعی استان خوزستان، مساحت این استان بیش از ۶ میلیون هکتار اعلام شده است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت، گفته بود که «۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار» در استان خوزستان وجود دارد، که هر ساله با افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها به حجم این کانون‌ها اضافه می‌شود.

وی در‌‌ همان روز خبر داده بودکه آبگیری تالاب هورالعظیم با هدف «رفع کانون های گرد و غبار»، از یک سال پیش آغاز شده است.

مقامات سازمان محیط زیست اعلام کرده اند که تالاب هور العظیم پس از خشک شدن به یکی از کانونهای اصلی شکل گیری گرد و غبار در استان خوزستان تبدیل شده است.

دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار و پانصد هکتار از اراضی تالاب هور العظیم را برای اکتشافات نفتی در اختیار وزارت نفت قرار داده بود.

مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که «طرح جامع گرد و غبار» در ۲۳ استان کشور تهیه شده است.

به گفته آقای شعاعی، سازمان محیط زیست «برنامه اجرایی خاصی» برای مقابله گرد و غبار ندارد اما کمیته «راهبردی» تشکیل داده تا با همکاری ۱۴ دستگاه «طرحهایی را اجرایی و مدیران را به ارائه برنامه مکلف کند.»

مقامات سازمان محیط زیست ایران پیش ازاین تأکید کرده‌اند که مقابله با گرد وغبار راه حل «کوتاه مدت، آنی و عاجل» ندارد.

XS
SM
MD
LG