لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

کری: نمی‌خواستیم کلیت توافق اتمی در گرو آزادی آمریکایی‌ها باشد


از راست: جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی
از راست: جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید طی ماه‌ها مذاکره بر سر برنامه اتمی با تهران، در هر دیداری موضوع آزادی شهروندان زندانی آن کشور در ایران مطرح شده است، اما واشینگتن نمی‌خواست سرنوشت مذاکرات در گرو این موضوع باشد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، ۲۱ مهر ماه، مجددا از مقام‌های ایران خواست تا جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی، سرباز پیشین ارتش ایالات متحده و سعید عابدینی، کشیش کلیسای تبشیری را آزاد کنند.

هر سه شهروند زندانی تابعیت هر دو کشور ایران و آمریکا را دارا هستند.

موضوع زندانیان ایرانی‌آمریکایی به موضوعی حساس در روابط دو کشور تبدیل شده است. روابطی که با دستیابی به توافق اتمی، پس از دهه‌ها، فراز تازه‌ای را تجربه کرده است.

جان کری در یک کنفرانس خبری در بوستون گفته است مذاکره‌کنندگان نمی‌خواستند که سرنوشت کلیت مذاکرات، در گرو آزادی شهروندان قرار گیرد.

به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست، آقای کری گفته است «و از منظر ما، این کار درستی بود. چرا که می‌توانست هر دو موضوع را به طور چشم‌گیری تحت تاثیر قرار دهد و احتمالا نتیجه آن هم این می‌شد که هیچ‌کدام به نتیجه نمی‌رسید».

این گفته‌ها زمانی مطرح می‌شود که گروهی از سیاست‌مداران ایالات متحده، به ویژه نمایندگان جمهوری‌خواه آن کشور، در مورد آزادی شهروندان آمریکایی از دولت انتقاد کرده‌اند.

این گروه از منتقدان خواستار آن بودند که آزادی این سه نفر، در توافق اتمی با ایران گنجانده شود.

از سوی دیگر اما برخی از نمایندگان دمکرات نظر دیگری داشته‌اند. از جمله دن کلیدی، از نمایندگان شیکاگو در کنگره که به رادیو فردا گفته بود مایل نیست آزادی شهروندان «با هیچ شرطی در گفت‌وگوهای اتمی با ایران معاوضه شود». و اینکه «گفت‌وگوهای تهران و ۱+۵ باید واقعا به برنامه اتمی دولت ایران محدود باشد».

به تازگی قوه قضائیه ایران اعلام کرده که حکم جیسون رضائیان صادر شده است.

جزئیات این حکم روشن نیست. جان کری می‌گوید هنوز این موضوع به شکل رسمی تائید نشده است.

او افزوده است که وزارت خارجه ایالات متحده، به «گفت‌وگو» با طرف ایرانی در مورد شهروندان زندانی «تا زمانی که آنها به خانه بازگردند ادامه خواهد داد».

آقای رضائیان به مواردی مانند جاسوسی متهم است. آنچه وکیل او، روزنامه واشینگتن‌پست و دولت آمریکا به کرات رد کرده‌اند.

سعید عابدینی، کشیش، با اتهام‌هایی مربوط به «اقدام علیه امنیت ملی» زندانی شده است.

امیر حکمتی با اتهام‌هایی مانند جاسوسی روبه‌رو شد که حکم اولیه اعدام را برای او در پی داشت. اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال زندان تغییر یافت.

جیسون رضائیان از ۳۱ تیر ماه سال گذشته، بدون آنکه حکمی علیه او صادر شده باشد، در زندان است.

آمریکا در عین حال از تهران خواسته است به یافتن رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌بی‌آی که هشت سال پیش در ایران ناپدید شده است، کمک کند.

XS
SM
MD
LG