لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

پاور: آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است


 سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل

در انتقادی دوباره از جمهوری اسلامی، سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در واکنش به آزمایش موشکی اخیر در ایران، آن را نقض قطعنامه‌های موجود شورای امنیت خواند.

انتقاد این مقام آمریکایی درست در روزی بیان شد که سپاه پاسداران ایران از آشیانه زیرزمینی موشک‌های دوربرد خود رونمایی کرد.

به گزارش نشریه آمریکایی پولیتیکو، خانم پاور روز چهارشنبه، ۲۲ مهر، طی نشستی که در واشینگتن برگزار می‌شد، اظهار داشت: «اگر واقعیات درباره این آزمایش همان‌ طور باشد که ما فکر می‌کنیم، این اقدام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

تهران به تازگی رسما اعلام کرد که به آزمایش موشک دوربردی به نام «عماد» دست زده است که از نسل جدید موشک‌های بالیستیک زمین به زمین است.

به گفته وزیر دفاع ایران، تمام مراحل طراحی و ساخت این موشک بر عهده دانشمندان و متخصصان ایرانی بوده و از این رو موشک عماد، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

این رخداد اما واکنش منفی کاخ سفید را به دنبال داشت که اعلام کرد واشینگتن گزارش آن را در اختیار سازمان ملل قرار خواهد داد.

به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ایران به دفعات قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موشک‌های بالیستیک را نقض کرده، اما برخلاف این مسئله، همچنان به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته‌ای پایبند مانده است.

سامانتا پاور نیز با اشاره به توافق هسته‌ای وین می‌گوید که «یکی از ویژگی‌های مهم» آن اساسا «اجرای قطعنامه‌ها و ضوابط موجود است».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آزمایش موشکی ایران تاثیری بر اجرای توافق هسته‌ای دارد، اظهار داشت که باید صبر کرد و دید چه پیش می‌آید.

پیش از این سخنگوی کاخ سفید عنوان کرده بود که نقض قطعنامه‌ها در ارتباط با برنامه موشکی به طور کلی از توافق اتمی به دست آمده میان تهران و شش قدرت جهانی، جدا است.

مجلس ایران به تازگی توافق اتمی وین میان تهران و شش قدرت جهانی را به تصویب رساند و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد. تهران ابراز امیدواری کرده که اجرای توافق از این هفته آغاز و تا اوایل دی‌ماه نیز مراحل اجرایی آن تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG