لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

کاهش ۲۶ درصدی شمار پروانه‌های ساختمانی در بهار ۹۴


نمایی از ساخت و ساز در تهران
نمایی از ساخت و ساز در تهران

شمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده شهرداری‌های ایران در بهار امسال در مقایسه با زمستان پارسال با کاهش ۲۵.۸ درصدی به حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ پروانه بالغ شد.

بر اساس نتایج گزارش مرکز آمار ایران از اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های ایران در بهار امسال، این تعداد پروانه ساختمانی صادرشده در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشدی ۴.۳ درصدی را تجربه کرد.

مجموع مساحت زیربنای پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در فصل مورد گزارش در مقایسه با زمستان پارسال با کاهش ۲۱.۳ درصدی همراه بود و نسبت به بهار پارسال، با افت شش درصدی روبرو شد.

همچنین بر اساس این گزارش آماری، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در بهار امسال، بالغ‌ بر ۹۳ هزار و ۳۰۸ واحد بود که نسبت به زمستان ۹۳ حدود ۱۹.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه پارسال حدود ۶.۹ درصد کاهش داشت.

اما به دلیل اهمیت اطلاعات شهر تهران در حوزه ساخت‌وساز بخش مهمی از این گزارش آماری به تحولات صدور پروانه‌های احداث ساختمان در شهر تهران اختصاص دارد.

بر اساس نتایج گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ۹۴، شهرداری تهران تعداد دو هزار و ۲۳۴ پروانه ساختمانی صادر کرده است که در مقایسه با زمستان سال ۹۳، حدود ۷.۶ درصد و نسبت به شمار پروانه‌های صادر شده احداث ساختمان در بهار پارسال، ۳۶.۶ درصد کاهش داشته است.

مقایسه مجموع مساحت زیربنای تعیین‌شده در پروانه‌های صادرشده شهرداری تهران برای احداث ساختمان در بهار امسال با فصل قبل از آن یعنی زمستان ۹۳، نشان می‌دهد که این رقم با ۸.۳ درصد کاهش به سه هزار و ۵۸۳ مترمربع بالغ شده است، این رقم نسبت به فصل مشابه پارسال، یعنی بهار سال ۹۳، کاهشی ۲۳.۷ درصدی را شاهد بود.

همچنین تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در پروانه‌های صادرشده شهرداری تهران برای احداث ساختمان در بهار ۹۴، بالغ‌بر ۲۰ هزار و ۷۳ واحد می‌شد که نسبت به فصل گذشته حدود ۳.۵ درصد افزایش داشت اما این رقم در مقایسه با بهار پارسال با کاهش ۴۲.۲ درصدی روبرو شد.

اگرچه برخی آمار و ارقام کارنامه کاری شهرداری‌های ایران در بهار امسال با رشدهای اندک همراه بوده اما اغلب آمار و ارقام این گزارش از کاهش و افت شمار پروانه‌های صادرشده احداث ساختمان و همچنین زیربنا و شمار واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در قالب پروانه‌های صادره نشان دارد.

شمار پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان و مجموع زیربنای در نظر گرفته‌ شده در این پروانه‌های احداث ساختمان، نشانه‌ای از عرضه مسکن و ساختمان در ماه‌های آتی است و بر اساس نتایج این گزارش مرکز آمار ایران، مشخص می‌شود که عرضه مسکن و ساختمان در ماه‌های آتی با کاهش همراه خواهد شد.

برخی مطالعات، سهم مسکن و ساختمان در اقتصاد ایران را از ۱۵ تا ۳۰ درصد برآورد می‌کنند، این سهم از اقتصاد ایران و همچنین وابسته بودن بسیاری از صنایع و خدمات به تحولات این بخش باعث شده است تا دولت در دو سال گذشته توجه ویژه برای بازگرداندن رونق به این حوزه داشته باشد که تاکنون پاسخ درخوری نگرفته است.

شهریار شقاقی، یک کارشناس حوزه مسکن و ساختمان، در گفت‌وگو با ایسنا پیش‌بینی کرده است که رکود در بازار مسکن و ساختمان تا نیمه اول سال ۹۵ ادامه یابد و پس‌ از آن اندک‌اندک این بخش با رونق همراه شود.

علی طیب نیا، چندی پیش با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرده بود که قیمت‌ها در بازار مسکن به کف خود رسیده است و اگر خود نیاز به خرید مسکن داشت، بی ترید به خرید مسکن اقدام می‌کرد.

کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها و ناتوانی شبکه بانکی در تجهیز منابع موردنیاز خریداران مسکن و همچنین پیشی گرفتن عرضه مسکن نسبت به تقاضا از دلایلی است که برای تداوم رکود در این حوزه، عنوان می‌شود.

XS
SM
MD
LG