لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

ایران ضرب‌الاجل ارائه اطلاعات درباره گذشته برنامه هسته‌ایش را «رعایت کرده است»


یک روز پس از تایید مصوبه مجلس ایران درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) از سوی شورای نگهبان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد تهران هرآنچه را که برای ارزیابی گذشته برنامه هسته‌ایش لازم بوده در اختیارش گذاشته است.

بر اساس بیانیه آژانس که یک نسخه از آن روز پنجشنبه ۲۳ مهر به دست رادیو فردا رسید، ارائه اطلاعات یاد شده از سوی ایران بر اساس «نقشه راه» بوده است.

بر اساس نقشه راه که ۲۳ تیرماه امسال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضاء شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۲۹ شهریورماه از تاسیسات پارچین بازدید کرد و کار‌شناسان ایرانی نیز از این تاسیسات نمونه‌برداری کردند.

اعلام روز پنجشنبه آژانس بیانگر این است که توافق میان ایران و شش قدرت جهانی یک گام دیگر به اجرا نزدیک شده است.

بر اساس این توافق، ایران محدودیت‌های زیادی بر فعالیت‌های هسته‌ایش پذیرفته است و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی پس از اجرای کامل برجام لغو یا تعلیق خواهند شد.

مدیرکل آژانس باید تا روز ۱۵ دسامبر امسال گزارش نهایی خود را درباره فعالیت‌های گذشته و حال ایران در حوزه هسته‌ای ارائه کند. روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه آخرین مهلت ایران برای ارائه اطلاعات و مدارک لازم برای انجام این ارزیابی بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، گفته‌اند که اجرای برجام از هفته آینده آغاز می‌شود و احتمالا روز دوشنبه ۲۷ تیر، «روز توافق» خواهد بود.

آن گونه که آقای صالحی اعلام کرده است، پس از «روز توافق»، اتحادیه اروپا و رییس جمهوری آمریکا رسما اعلام خواهند کرد که تحریم‌ها لغو یا تعلیق خواهند شد اما زمان اجرای آن را موکول به زمانی می‌کنند که ایران اقدامات اجرایی خود را «روی زمین» انجام دهد.

وی افزوده است: «اقدامات روی زمین ما حداکثر حدود یک و نیم تا دو ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی‌ماه سال جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود».

XS
SM
MD
LG