لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

بروجردی: اگر دمشق درخواست اعزام نیرو کند، آن را بررسی می‌کنیم


علاء الدین بروجردی (چپ) می‌گوید که «حمایت‌ اقتصادی و سیاسی» ایران از دولت آقای اسد تا «پیروزی کامل بر تروریسم» ادامه می‌یابد.
علاء الدین بروجردی (چپ) می‌گوید که «حمایت‌ اقتصادی و سیاسی» ایران از دولت آقای اسد تا «پیروزی کامل بر تروریسم» ادامه می‌یابد.

در حالی‌که رییس جمهوری سوریه از ائتلاف چهارگانه با ایران، روسیه و عراق به عنوان «برگ برنده در مبارزه با تروریسم» نام برده است، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران نیز می‌گوید که ایران در صورت درخواست سوریه، اعزام نیروی نظامی به این کشور را «بررسی خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علاء الدین بروجردی روز پنجشنبه ۲۳ مهر در دیدار با بشار اسد رییس جمهوری سوریه تاکید کرد که جمهوری اسلامی «حمایت‌های اقتصادی و سیاسی و مشاوره‌های نظامی» از دولت آقای اسد را تا به گفته او «پیروزی کامل بر تروریسم و حامیان آن‌ها» ادامه می‌دهد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در یک نشست خبری تاکید کرد که اگر سوریه از ایران «رسما» درخواست اعزام نیروی نظامی کند، تهران این درخواست را «بررسی خواهد کرد».

گفته‌های آقای بروجردی در حالی است که مقامات تهران پیش از این حضور مستقیم نیروهای سپاه پاسداران در درگیری‌های سوریه و عراق را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند که این نیرو‌ها در این دو کشور به عنوان «مستشار نظامی» مشغول به فعالیت هستند.

آقای بروجردی با تاکید بر اینکه که طرح ایران برای حل بحران سوریه «فقط با هماهنگی» دولت این کشور قابلیت اجرا پیدا می‌کند، از «عملیات نظامی» در سوریه به عنوان «پشتیبان راه حل سیاسی و صلح» در این کشور نام برد.

آقای بروجردی روز چهارشنبه نیز با ولید المعلم معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه گفته بود که تهران از ائتلاف چهارگانه روسیه، ایران، سوریه و عراق علیه گروه‌های به گفته او «تروریستی» استقبال می‌کند.

در همین حال، بشار اسد در دیدار با آقای بروجردی گفته که «ائتلاف چهار گانه ایران، روسیه، سوریه و عراق برگ برنده ما در مبارزه با تروریسم در منطقه است».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای اسد تاکید کرد: «پیروزی‌های چشمگیری در سایه ائتلاف جدید و هماهنگی میان ایران و روسیه به دست آمده است و در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود».

وی همچنین کشته شدن حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران، در سوریه را به آقای بروجردی تسلیت گفته است.

سفر علاء الدین بروجردی به سوریه همزمان است با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیروهای مسلح سوریه با حمایت نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان و پشتیانی هوایی روسیه، برای عملیات نظامی گسترده‌ای علیه داعش آماده می‌شوند.

استان حماه در روزهای گذشته صحنه حملات هوایی سنگین روسیه و پیشروی سربازان بشار اسد بوده است، به‌ طوری که برخی مناطق آن به تصرف قوای حکومتی درآمده است.

روسیه بمباران هوایی خود در سوریه را از هشتم مهرماه آغاز کرده و می‌گوید که هدف از این بمباران‌ها مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش سابق) است، اما ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر این باورند که هدف اکثریت این حملات هوایی نیروهای موسوم به «میانه‌رو» و مخالف بشار اسد است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز در نشست روز ۲۱ مهر خود درلوکزامبورگ، خواستار توقف فوری حملات هوایی‌ روسیه در سوریه شده بودند.

XS
SM
MD
LG