لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

نماینده آمریکا: موشک آزمایش شده ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد


خانم پاور می‌گوید آمریکا قصد دارد گزارشی در زمینه این آزمایش موشکی تهیه و به کمیته نظارت بر تحریم‌های ایران تسلیم کند.
خانم پاور می‌گوید آمریکا قصد دارد گزارشی در زمینه این آزمایش موشکی تهیه و به کمیته نظارت بر تحریم‌های ایران تسلیم کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ مهرماه در بیانیه‌ای گفت موشک میان‌بردی که ایران اخیرا آزمایش کرده است قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و «نقض آشکار» قطعنامه سازمان ملل است.

سامانتا پاور گفته است: پس از بررسی اطلاعات به دست آمده، ایالات متحده آمریکا تایید می‌کند که موشک بالستیک آزمایش شده از سوی ایران در روز ۱۰ اکتبر- ۱۸ مهرماه- «اساسا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود که این آزمایش نقض قطعنامه شورای امنیت است که انجام چنین کاری را ممنوع کرده است.

اما عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران با تکذیب این مسئله گفته که «هیچ یک از موشک‌های ایران اعم از بالستیک و غیر آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین تولید و آزمایش آن‌ها خلاف قطعنامه ٢٢٣١ به شمار نمی‌رود.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای عراقچی افزوده است: «آزمایشات موشکی ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست.»

بر اساس قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ۲۹ تیرماه امسال به تصویب رسید، ایران از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای دارند تا هشت سال منع شده است. این ممنوعیت همچنین شامل شلیک هر نوع موشک بالستیک می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای که پس از تصویب این قطعنامه صادر کرد گفت از آنجا که ایران قصد ساختن و آزمایش کلاهک هسته‌ای ندارد، این بخش از قطعنامه خود به خود منتفی است.

با این حال، آن گونه که خانم سامانتاپاور روز جمعه گفته است: آمریکا قصد دارد گزارشی در این زمینه تهیه و به کمیته نظارت بر تحریم‌های ایران تسلیم کند.

وی اظهار داشت: «ممنوعیت شورای امنیت (سازمان ملل) درباره فعالیت‌های مربوط به موشک بالستیک، همچنین ممنوعیت تسلیحاتی، همچنان به قوت خود باقی هستند و ما به شورای امنیت فشار می‌آوریم تا به خاطر امتناع ایران از انجام مسوولیت‌های بین المللی‌اش، پاسخ مناسبی به این کشور بدهد».

در روزهای اخیر علاوه بر خانم پاور، برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی از آزمایش موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و آن را نقض قطعنامه شورای امنیت دانسته بودند.

این مخالفت‌ها، واکنش علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، را برانگیخت و اظهارات «آمریکایی‌ها در مورد آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران» را «حرف‌های نامربوط» خواند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی روز پنجشنبه در «دومین کنگره سرداران و ۴۵۰۰ شهید تدارکات و پشتیبانی سپاه»، ایالات متحده را متهم کرد که «به دنبال ماجراجویی» است و افزود که «ما مسیر روشنی برای حفاظت از بنیه‌های دفاعی خود داریم».

فرانسه نیز آزمایش اخیر موشکی ایران را نقض فاحش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده است.

رومَن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۲۳ مهر گفت: «آزمایش موشکی ایران نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است و پیامی نگران کننده به جامعه بین‌المللی می‌فرستد».

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۰ تصویب شده است، فعالیت‌های ایران را در خصوص تولید موشک‌های بالیستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای منع کرده است.

حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۹ مهر از آزمایش «موفقیت‌آمیز» یک موشک نسل جدید زمین به زمین با نام «عماد» خبر داد و گفت که «این موشک قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند».

این موشک قرار است جایگزین موشک‌های مدل شهاب- ۳ شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از محققان امور راهبردی گزارش داده که برد موشک «عماد» ۱۷۰۰ کیلومتر است و از سوخت مایع استفاده می‌کند.

انجام این آزمایش موشکی پس از آن صورت گرفت که اصولگرایان از محدودیت‌های تازه بر فعالیت‌های موشکی بر ایران ابراز نگرانی کردند و برخی از نمایندگان مجلس مردادماه امسال از رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواسته بودند تا دستور آزمایش موشک‌های بالستیک را صادر کند.

حسن فیروزآبادی نیز گفته بود که این آزمایش‌ها در زمان خود انجام می‌شوند.

XS
SM
MD
LG