لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

امیرعبداللهیان: ایران اقدامات مستشاری خود را در سوریه افزایش می‌دهد


حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران،
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران،

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۵ مهرماه گفته است که ایران اقدامات مستشاری خود را در سوریه برای مقابله با مخالفان حکومت بشار اسد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «فارس» حسین امیرعبداللهیان که در حاشیه مراسم یابود حسین همدانی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه که اخیرا در سوریه کشته شد، گفته است: «هیچگونه نیروی رزمنده در سوریه نداریم اما به مشورت مستشاری خود برای مبارزه با تروریسم حتما شدت بیشتری خواهیم بخشید و تلاش بیشتری خواهیم کرد..»

وی اضافه کرده است: «ما مستشاران نظامی در عراق و سوریه داریم که به‌درخواست دولت‌های این دو کشور در آنجا حضور دارند.»

ایران از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه اعلام کرده است که نیروهای ایرانی در سوریه به عنوان مستشار حضور دارند، این در حالی است که طی روز‌های گذشته گزارش‌هایی در خصوص افزایش حضور نیروهای ایرانی در جنگ داخلی سوریه به همراه نیروهای دولتی سوریه منتشر شده است.

هفته گذشته خبر کشته شدن سرتیپ پاسدار حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه منتشر شد و پس از نیز رسانه‌های ایران اعلام کردند دو فرمانده دیگر سپاه پاسداران، در سوریه کشته شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز جمعه، ۲۴ مهر، گفت که «نشانه‌های روشنی» از حضور نیروهای ایرانی در سوریه در دست است.

وی گفته بود که ارتش آمریکا «مواردی» را هم که نیروهای ایرانی با ارتش رژیم بشار اسد همکاری می‌کنند مشاهده کرده‌است.

سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تصریح کرده بود: «نیروهای رژیم [سوریه] طی یک عملیات گازانبری، با حمایت هوایی روسیه از حماه به سمت شمال و به سوی ادلب در حال پیشروی هستند، و همچنین در ستونی مجزا، در شمال شرق از لاذقیه به سمت ادلب حرکت می‌کنند».

آمریکا و کشورهای غربی می‌گویند، دور تازه حملات هوایی روسیه علیه مواضع نیروهای مخالف بشار اسد و همچنین عملیات تازه نیروهای دولتی سوریه باعث تضیف نیروهای مخالف میانه رو و ضد گروه حکومت اسلامی (داعش) می‌شود.

پیشروی نیروهای دولتی سوریه در اطراف حلب

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که نیروهای ارتش سوریه به همراه حزب الله لبنان در عملیات تازه‌ای که با حمایت هوایی روسیه در اطراف حلب از روز جمعه آغاز کرده‌اند، توانسته‌اند کنترل برخی از مناطق مهم و استراتژیک اطراف این شهر در دست بگیرند.

به گزارش رویترز، عملیات نیروهای دولتی و حزب الله لبنان در مناطق جنوبی شهر حلب در حال انجام است.

طبق این گزارش هم اکنون دو میلیون نفر در شهر حلب زندگی می‌کنند و شورشیان مخالف بشار اسد کنترل بخشی از این شهر را در اختیار دارند.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است می‌گوید که نیروهای دولتی توانسته‌اند سه روستا در جنوب حلب را به تصرف خود در بیاورند.

XS
SM
MD
LG